To poeng og god start på 2022! – Fredrikstad

To poeng og god start på 2022!

Årets første kamp er overstått, og FBK tok med seg to velsmakende poeng hjem til Fredrikstad!

Endelig er sesongen i gang igjen, og FBK dro søndag formiddag til Molde for å kjempe om poeng. Med seg i ryggsekken hadde jentene en god treningsuke med godt trøkk, og det var derfor en gjeng med tro på seier som dro til Rosenes by.

Kampen startet med godt for FBK sin del, hvor Benedicte Nesdal og Ingeborg Furunes ledet an til en 0-2 ledelse. Deretter fikk ikke FBK helt flyten verken i angrep eller forsvar, noe som resulterte i mye bomskudd og lite brudd i forsvar. Heldigvis for FBK hadde vi Hanne Sagvold som viste at hun har gjort jobben i landslagspausen, og leverte redninger på løpende bånd. Første omgang endte relativt målfattig for begge lag, og stillingen var 10-11 til pause.

I andre omgang var det tydelig at pausepraten hadde effekt, og FBK fremsto vesentlig vassere fra start. Det var økt intensitet i forsvar, samtidig som tempoet i angrepsspillet var skrudd opp og bevegelsene var mer rettet på mål. Martine Helland åpnet showet med omgangens første mål, etter en «lissepasning» fra Julie Hulleberg. Noen minutter senere fyrte Julie Hulleberg av et skudd fra distanse, noe som tydeligvis gav mersmak da hun like gjerne puttet åtte mål til bak Molde sin keeper. Jentene fortsatte å male på, med distanseskudd fra Ingeborg og gjennombrudd fra Benedicte og Karoline. Vipps – så var FBK oppe i en 10 måls ledelse. Ekstra gledelig var det også at 10 av 12 utespillere noterte seg på scoringslisten, i tillegg til lovende Jenny Utne som stengte buret de siste 10 minuttene.

Det var dog et skår i gleden at Sandra Skauen ramlet forkjært i siste spilleminutt og fikk albuen ut av ledd. Hun ble raskt fraktet til legevakten av Molde sin lege, hvor røntgen viste at det helvisvis ikke er brudd. Nå krysser vi fingrene for at MR bildene også viser positive prognoser, og håper å få Sandra tilbake på banen så raskt som mulig.

Neste onsdag venter en ny tøff utfordring, og da tar vi bussen sørover til Kristiansand og Vipers. Innen den tid skal vi bruke tiden godt for å forberede oss mot Norges beste lag.

KAMPFAKTA

Molde Elite – Fredrikstad BK 23-32 (10-11).
Eliteserien. Molde Arena – 50 tilskuere).

Moldes lag (med scoringer): Catharina F. Broch, Ine Karlsen Stangvik – Mia Kristine Strand, Sofie Rakvåg Roald, Thale R. Deila 2, Elise Skinnehaugen 9(4), Torine Hjelme Dalen 2, Synne Fossheim 6 (kåret til lagets beste), Elke Karsten, Anastasija Marsenic 4, Katrin Torvik Eythorsdottir.

Toppscorere Fredrikstad: Julie Hulleberg 9, Benedicte Frøland Nesdal 7 (kåret til lagets beste).

Utvisninger: Molde Elite 2 x 2 min., FBK 2 x 2 min.
Dommere: Eivind Holager/Håkon Aksdal.