Fredrikstad Bkl.-Oppsal, Eliteserien Kvinner – Fredrikstad

Fredrikstad Bkl.-Oppsal, Eliteserien Kvinner

Pubklisert i Fredrikstad Blad Av Dag Magnus Nielsen Publisert:06. oktober 2019, kl. 15:28

(FBK-Oppsal 21-21) Ballklubben fikk en tung start på kampen i sin midlertidige «hjemmebane», Mossehallen, men slet seg til uavgjort i søndagens oppgjør mot Oppsal.

Tro mot det som har utviklet seg til en liten tradisjon, havnet FBK bakpå i målprotokollen.

Under til pause

Til pause lå «hjemmelaget» under med sifrene 7-10. I seg selv ikke avskrekkende, men verre var det at spill-general Andrea Rønning, måtte hjelpes av banen like før hvilen.

– I 1. omgang har vi vanvittig mange feilskudd. Vi treffer målet bare ni ganger, så selv om Oppsals keeper bare har to redninger scorer vi bare syv mål, sier FBKs Frida Kjuus Christiansen.

Ballklubbens nummer 10 er klar på at laget gjorde for mange tekniske feil i angrep, men vil allikevel ikke grave seg seg helt ned etter uavgjort.

– Vi er bedre defensivt enn på lenge, og det har vært en helt annen trøkk på treningene denne uka, så jeg er sikker på at vi er på riktig spor, sier Christiansen.

Heldigvis for FBK kom Rønning tilbake til 2. omgang, men det ville seg allikevel ikke helt for Fredrikstads håndballjenter.

HOVEN: Selv om det "bare" ble uavgjort, leverte FBK en solid innsats i den defensive delen av spillet. At jentene ikke trakk seg unna er verandaleppa til Frida Kjuus Christiansen bevis på.
HOVEN: Selv om det «bare» ble uavgjort, leverte FBK en solid innsats i den defensive delen av spillet. At jentene ikke trakk seg unna er verandaleppa til Frida Kjuus Christiansen bevis på. Foto: Dag Magnus Nielsen

Sterk motstander

Før søndagens oppgjør lå Oppsal 3. sist, men gjestene er et betraktelig sterkere lag enn hva tabellposisjonen skulle tilsi. Tre av klubbens fire tap har kommet mot seriefavorittene Storhamar og Vipers, samt medalje-outsider Molde.

FBK kjempet seg inn i kampen og lå ved flere anledninger likt med Oppsal – senest når det gjenstod mindre enn ett minutter av kampen.

– All ære til måten jentene reiser seg på i 2. omgang, men vi blir for lite kyniske mot slutten, sier en skuffet Eirik Haugdal til FB.

FBK-treneren deler Christiansens syn om for mange tekniske feil i angrep, og mener det er der seieren ryker.

– Det som er positivt er at vingene våre stepper opp og tar ansvar på en dag hvor våre vanlige måljegere ikke helt har dagen, sier Haugdal med adresse til Nora Thulin og Maya Muri, som gjør henholdsvis tre og fire mål. Begge de to hadde også 100 prosent uttelling på sine skudd.

FBK: Det endte uavgjort mellom FBK og Oppsal i Mossehallen
FBK: Det endte uavgjort mellom FBK og Oppsal i Mossehallen Foto: Dag William Hammarstrøm Nielsen

Super-Jenny

Stillingen var 21-21 med mindre enn et minutt igjen å spille da Oppsal fikk straffe. Den reddet Jenny Sandgren, men dessverre klarte ikke FBK å utnytte det påfølgende balllinnehavet, slik at kampen endte uavgjort.

– Jenny er outstanding for oss i dag, og leverer en meget viktig strafferedning på tampen av kampen, sier Haugdal, og legger til at selv om det føles tungt å ikke få med seg begge poengene, spilte laget hans tross alt mot en sterk motstander.

– Oppsal har tapt med små marginer mot både Vipers, Storhamer og Molde, og er uten tvil et godt lag. I lys av det er ikke prestasjonen vår så dårlig, men jeg vet at det bor mye mer i laget enn hva vi viser i dag.