Fredrikstad Bkl.-Aker Topphåndball, REMA 1000-ligaen Kvinner 2122 – Fredrikstad

Fredrikstad Bkl.-Aker Topphåndball, REMA 1000-ligaen Kvinner 2122

FBK-seier i Kongstenhallen etter nervepirrende sluttminutter

HJEMMETRIUMF: Anna Bardis måtte krige godt da FBK tok sin andre seier for sesongen hjemme mot Aker søndag kveld. Foto: Harry Johansson

Erik-André Kristiansen 26.09.21 17:30

(FBK – Aker 34-32) FBK slo hardt tilbake etter tapet i Stavanger forrige uke. Hjemme mot Aker søndag innkasserte de sesongens andre seier, men ikke helt uten dramatikk. For abonnenter

Etter at FBK fikk det tøft borte mot Sola for nøyaktig én uke siden, var det en revansjesugen gjeng som tok imot Aker i Kongstenhallen søndag. Hjemmelaget ledet komfortabelt i store deler av kampen, men sluttminuttene ble en unødvendig spennende affære.

– Jeg synes vi roter bort ballen for ofte i 2. omgang og blir litt passive når vi leder med seks-sju mål. Det må vi lære av. Vi pådrar oss noen dumme utvisninger og mister en del spillere på grunn av det, men det viktigste er at vi tar to poeng, sier FBK-trener Elias Mar Halldorsson til Fredriksstad Blad like etter kampslutt.

Komfortabel ledelse

Det var Benedicte Nesdal og Julie Hulleberg som skulle vise vei for hjemmelaget innledningsvis. Førstnevnte satte inn tre scoringer fra 7-metersmerket, mens FBK-kaptein Hulleberg noterte seg for to scoringer før gjestene tok timeout etter rundt ti minutters spill. På stillingen 5-2 hadde de rødkledde fått en god start på matchen.

Etter 17 minutters spill pådro Aker seg en 2. minutters straff. FBK utnyttet overtallet raskt og Ingeborg Furunes økte ledelsen til 9-5 midtveis i første omgang.

Fire minutter før pause var det hjemmelagets Sandra Skauen som ble offer for en 2. minutters utvisning. Gjestene klarte imidlertid ikke å nærme seg nok. FBK skulle score hele ni ganger til før halvspilt – og kunne dermed gå i garderoben med en solid ledelse på 18-13.

Vant i krigekamp

Midtveis i 2. omgang hadde FBK en ledelse på 28-23. En lekker lobb fra Candy Jabateh sørget for 30-24 noen minutter senere, før Hanna Blystad økte til 32-24 med ni minutter igjen å spille.

Aker hadde redusert forspranget til fire mål (33-29) med fire minutter igjen på stadionuret, noe som gjorde det hele ganske så nervepirrende. FBK pådro seg en 2. minutters utvisning helt på tampen, noe som førte til at FBK-treneren tok timeout med ett minutt og 30 sekunder igjen å spille.

Og det holdt helt inn. FBK vant kampen 34-32.

– Jeg synes de to omgangene er to forskjellige kamper. I 1. omgang er vi veldig gode. I 2. omgang bør vi egentlig drepe kampen, men mister fokus og blir som sagt passive. Da blir det kamp helt inn. Til syvende og sist mener jeg uansett at vi har god kontroll på kampen, det er de tre-fire siste minuttene som blir stressende, forklarer FBK-treneren.

(saken fortsetter under bildet)

AKTIV: Det ble noen hektiske sluttminutter på benken for FBK-trener Elias Mar Halldorsson. Foto: Harry Johansson

På tross av en nervepirrende avslutning på kampen, tok de rødkledde sin andre seier for sesongen etter et tøft kampprogram innledningsvis i sesongen, med henholdsvis Vipers, Storhamar og Sola som motstander i tre av de fire første kampene.

– Men vi tar ett steg videre i dag og det er det viktigste. Vi ser fremgang. Fortsetter vi den trenden, så blir det bra, smiler han.

FBK-kapteinen best

FBK-kaptein Julie Hulleberg ble kåret til hjemmelagets beste spiller. Hun sa følgende etter endt dyst:

– Det holder akkurat i dag!

– Hva er det som gjør at dere kommer ut av flytsonen?

– Vi blir nok litt ivrige og faller litt ut av systemet vårt. Det blir mer individuelt fra vår side, analyserer Hulleberg.

Likevel mener FBK-kapteinen at forspranget, som de altså hadde store deler av kampen, viser litt av hva som bor i dem.

(saken fortsetter under bildet)

GOD: FBK-kaptein Julie Hulleberg spilte en god match hjemme mot Aker søndag kveld. Foto: Harry Johansson

– Det var gøy og kunne gå til pause og ligge noen mål foran, det har vi ikke gjort den sesongen her. Vi har utviklet oss bra og det er nå vi skal begynne å plukke poeng. Da er det gøy å starte den rekka med en seier, smiler hun.

Neste match er Romerike Ravens motstander i NM. Det samme laget de beseiret tidligere denne sesongen.

– Målet er å prestere bedre enn det vi gjorde forrige gang vi møtte dem. Vi har lyst til å bevise at vi er et mye sterkere lag, avslutter hun.

Tilskuertall: 451.