Hadde vi Norges beste J18 års lag? – Fredrikstad

Hadde vi Norges beste J18 års lag?

Trener Anders Pollen

Sesongen 2019/2020 bråstoppet idet Korona viruset spredte seg og plutselig lå alle håndballdrakter helt stille i skapet. Anders Pollen var inne i sitt andre år som trener for juniorjentene og hadde fått med deg Ida Marie Wernersen i trener teamet. FBK-laget gikk fra seier til seier og stod som eneste lag helt ubeseiret i Lerøy-serien. Alle juniorjentene hadde prøvd seg i 2. divisjon – der de også presterte meget godt. Det var en runde igjen i landsserien før sluttspillet og alle i Fredrikstad hadde troa på de unge jentene. «Pokalen skulle hjem»

Oppkjøring våren 2019 med spill i ulike cuper.

Juniorlaget ble delt i Fredrikstad cup, noe som gjorde at det ble seier både til Kråkerøy jenter 16 og FBK jenter 18.

Lagleder Elisabeth Wang Haflan forteller videre: «For å bli bedre kjent dro vi til Skjærgårds-lekene i august. Vi bodde i en barnehage, laget mat sammen og hadde det hyggelig og sosialt. Både lagledere, trenere og spillere måtte lære hverandre å kjenne. Laget består av ulike typer fra de ultra sosiale til de mer beskjedene og innadvendte. Uansett forskjeller som typer og konkurranse om plassene, når jentene kom på banen hadde alle et felles mål, vinne kamper og utvikle seg som spillere. «

Vi fortsatte med gode cuper og seriespill.

Årest lag bestod av disse spillerne:
Nr Navn Posisjon
21 Jenny Sofie Sundt Utne Målvakt
23 Sandra Skauen Bakspiller
24 Synne Torsdatter Haflan Bakspiller
25 Synne Diskerud Engsmyr Bakspiller
26 Selma Helén Henriksen Bakspiller
27 Karin Mollatt Linjespiller
28 Hanna Blystad Kantspiller
29 Frida Brandbu Andersen Bakspiller
30 Martine Emilie Stene Kantspiller
31 Tuva Lande Thulin Kantspiller
32 Sandra Mariussen Bakspiller
33 Maja Sjøgreen Bakspiller
35 Oda Marie Veum Bakspiller
36 Kristine Mossikhuset Andersen Kantspiller

I tillegg var målvaktene Engjlla Hasani fra Lisleby, Marte Bentdal Pettersen fra Gresvik, Andrea Louise Børresen fra Lisleby og elitespiller Julie Hulleberg med på endel kamper.

Årets lag kjennetegnes som – En eventyrlig god treningsgruppe hvor det å bli best alene og som gruppe sto i fokus. – Trenere som hadde gode trenings opplegg og visjoner for laget.

Mange reiser både med 2.div og jenter 18. Juniorene kom langt i Lerøy, og når spille fikk en brå slutt i mars var det ingen andre lag i lands- serien med så mange poeng og mål som oss. Vi hadde tro på at vi kunne vinne hele greia.

Trenerteamet: Ida Marie Wernersen og Anders Pollen
Lagledere: Gro Engsmyr og Elisabeth Wang Haflan

Mange av spillerne har hospitert opp på A laget og spilt kamper i NM20. Flere har også deltatt på landslagssamlinger, det gir inspirasjon og motivasjon til hele laget.

Sesongen 2019/2020 er over og noen få jenter gir seg, men de aller fleste blir værende i FBK. NHF har lagt om J18 seien og endret navn til Juniorserien, en serie som gir spill for utøvere fra 17-20 år – dermed kan vi beholde flere jenter i rekruttstallen. Det er blitt gjennomført prøvetrening for jenter født i 2003 og noen nye jenter blir snart iført FBK drakta.

Trener gir seg

Trener Anders Pollen meldte inn til styret for en tid tilbake at dette ble hans siste år som juniortrener og FBK ønsker han lykke til videre. Vi takker for en strålende innsats av trener, lagledere, sponsorer, foreldre og spillere. Skulle virkelig ønsket at dere hadde fått gjort ferdig sesongen…dere er knallgode.