Vi presenterer: Håndballjuristen som ønsker seg fullsatt hall – Fredrikstad

Vi presenterer: Håndballjuristen som ønsker seg fullsatt hall

– Vi ønsker fullsatt hall

– Jo mer publikum det kommer, desto mer penger blir det i kassen, sier Marte Abrahamsen og oppfordrer folk til å se topphåndball – helt gratis.

Av Tor Fr. Sparre-Enger

For eliteseriekampen mot Molde er gratiskamp. I stedet for at du som publikum må betale inngangspenger, gjør sponsorene det.

Derfor er det så viktig at du støtter byens beste lag – eller i alle fall det laget som vinner flere kampen enn det taper.

Hjelper til

– Vi bidrar så godt vi kan, sier FBK-spiller Marte Abrahamsen. Og da tenker hun ikke bare på å sanke poeng og vinne kamper.  For sammen med målvakt Jenny Sandgren sørger hun for penger i klubbkassen.

Marte og Jenny har besøkt utallige av FBKs sponsorer for å få dem til å bidra.

– Det har vært veldig hyggelig. De fleste synes jo det er koselig å få besøk av oss, sier Marte.

Selv om FBK-jentene har fått en del omtale i media i det siste, er de ikke av de mest kjente idrettsutøverne i Fredrikstad.

– Så veldig mange er det ikke som kjenner oss, men i og med at resultatene våre er bedre får vi mer presse og klubben blir bedre kjent, sier Marte.

Kom hjem igjen

Marte Abrahamsen startet sin håndballkarriere på Østsidens 11-årslag, og gikk gradene i i klubben.

– Men jeg løp rundt i  håndballhallene lenge før det. Jeg var med pappa (den ikke ukjente håndballtreneren Truls Abrahamsen) da han trente lag rundt i distriktet, forteller hun.

Etter spill i Østsiden, ble det Skogstrand

– Så flyttet jeg til Bergen og begynte å studere jus. Studiene tok fem år, og under studietiden spilte jeg for Fana, sier Marte.

Så kom hun tilbake til Fredrikstad ved juletider i fjor, og har siden vært fast inventar på FBK.

Studier og håndball

– Det var veldig greit å kombinere studiene med håndballen. Å ha en helt annen og annerledes arena enn lesesalen, var for min del helt perfekt, mener hun.

På jusstudiene i er jenter i overtall. Hvorfor det er slik, har ikke Marte noe godt svar på.

– Fordelingen er 60 – 40 i jentenes favør, sier hun og legger til at det er mange jenter som tar høyere utdanning.

Men selv med en juridikum i bagasjen, leter Marte etter jobb.

– I Østfold er det vanskelig med jobber for jurister, sier Marte.

Skaper stemning

– På Europacupkampen mot Besancon var det mange mennesker på tribunene i Kongstenhallen.

Den stemning og livet i hallen, ønsker Marte å gjenoppleve mot Molde.

– Mer gøy er det å spille med mange folk i hallen. innrømmer hun.

Men legger til at det er jentene på banen som tross alt må gjøre jobben.

I cupkampen mot Molde, stakk FBK av på slutten av oppgjøret og vant.

– Det kan vi gjøre igjen. Men alle kamper i eliteserien er tøffe. Men vi har bevist at vi kan slå alle, og ingen lag skal få det lett mot oss, lover kantspilleren og gjentar oppfordringen til folk:

KOM OG STØTT OSS!!!!!!!