Vi presenterer: Ordensmannen – Fredrikstad

Vi presenterer: Ordensmannen

Drøye to timer for kampstart er haldenseren Thomas Bråthen(42) på plass i FBK-garderoben. Når jentene kommer fra taktikkmøte, er alt klart til kamp.

– Jentene fortjener det aller beste, sier Thomas og legger til:

– Skal de prestere på toppnivå, må de slippe å tenke på alle andre ting. De skal bare kunne konsentrere seg om kampen.

Thomas trives svært godt i FBK-miljøet.

– Å jobbe sammen med CK (Christer Karlsson, FBK-treneren), er bare helt fantastisk. Han er en herlig type, som jeg har stor respekt for, sier Bråthen og setter stor pris på tilbakemeldingene fra treneren.

I samme åndedrag roser han samarbeidet med styret og spillerne.

– Alt er helt topp.

Helt topp har ikke sesongstarten i eliteserien vært for FBK.

– Vi visste det ville bli tøft i starten, men seieren over Tertnes smakte godt. Og selv om det ble åtte-målstap i Frankrike lærte alle mye av den kampen som er nyttig å ta med videre, sier oppmannen.

Bråthens oppgaver som oppmann er ikke bare å fylle vannflasker før kamp.

Han sørger for at drakter blir vasket, ordner i garderoben, sørger for at alt utstyr til enhver tid en klart og organiserer turer.

Før han ble headhuntet til Halden Håndballklubb, var innebandy idretten som opptok Thomas.

– Lederen i Halden Håndballklubb fikk høre at jeg hadde trukket meg som leder av Østfold innebandykrets og tok kontakt med meg.

Og veien fra innebandy til håndball ble meget kort.

Bråthen ble oppmann for damelaget til Halden Håndballklubb.

Seks av de sju årene Bråthen var «vannbærer» for Haldens-jentene, hadde den tidligere FBK-treneren Morten Holmen ansvaret for laget.

Som de fleste vet, klarte ikke klubben sine forpliktelser og gikk konkurs.

– Jeg lærte mye i Halden, sier Thomas.

At Thomas var ledig på markedet, kom noen i FBK for øret og tok kontakt med Thomas Bråthen.

– Det var stort å bli spurt, og så var jeg i gang igjen, sier oppmannen som nå er inne i sin andre sesong med FBK-jentene.

Hvor mange timer i uken Thomas bruker på jobben i FBK, har han ikke oversikt over.

– Takket være en meget velvillig arbeidsgiver i Rema 1000 på Svinesundsparken, går det veldig bra. I en butikk som er åpen fra 07.00 til 22.00 jobber de fleste skift. Det hadde ikke gått for meg. Sjefen har lagt alt tilrette for at jeg kan være oppmann i FBK. Det er jeg veldig takknemlig for, sier Thomas som håper jentene får full støtte fra tribunene både i kampen søndag og i eliteseriekampene fremover.

– Det fortjener de, slår oppmannen fast.