
Lars ny Markedssjef i FBK!
Fredrikstad Ballklubb har frem til nå vært driftet av frivillige som har påtatt seg ulike verv og oppgaver. Å drive en eliteserieklubb på frivillighet har vist seg vanskelig, og styret har sett at det er behov for en ansatt som kan jobbe ut mot nye og eksisterende samarbeidspartnere. Vi er derfor glade og stolte over å kunne offentliggjøre at Lars Prüfer har takket ja til jobben som Markedssjef. Mange kjenner Lars fra hans engasjement for klubben gjennom verv i klubbens styre. Vi har tatt en prat med Lars for å høre om hans tanker rundt klubben, fremtiden og hvorfor han ønsker å jobbe med dette på fulltid.
Kan du si litt om din bakgrunn, og hvorfor du ønsket å takke ja til stillingen som markedssjef i Fredrikstad Ballklubb?
-Innenfor arbeidslivet så har jeg lang erfaring innen salg og kundeservice etter å ha vært butikksjef i både ICA Supermarked, Sportmann og KIWI. De siste 5 årene har jeg jobbet som bilselger og bruktbilsjef i Mobile Fredrikstad.
Når det kommer til min aktive karriere innenfor idrett, så spilte jeg fotball i Sarpsborg FK, den gangen klubben var i 2.divisjon, og litt senere spilte jeg innebandy for Fredrikstad IBK i eliteserien i noen år. Etter min aktive karriere var jeg fotballtrener for begge mine sønners lag i 6-7år. Jeg har aldri spilt håndball annet enn på skolen, men er svært ivrig når det kommer til sport generelt og spesielt lagidrett!
Etter å ha bidratt nå i klubben i 3-3.5år som ren dugnadsjobb, så var det for meg et veldig lett valg å ta når jeg fikk muligheten til å få denne stillingen i klubben som markedssjef. Jeg har gjort mye av den samme jobben allerede i 2 år som leder for markedsutvalget i klubben, så jeg vet hva jeg går til. I tillegg er jeg blitt veldig glad i FBK og den lille familien vi er, både mtp de som sitter i styre og ellers alle de frivillige som bidrar! Jeg er veldig stolt av å være en del av dette og denne klubben!
Fredrikstad ballklubb sto i fare for å miste eliteserielisensen denne høsten. Du har vært en viktig bidragsyter for at klubben nådde positiv egenkapital og at lisensen for videre spill i øverste divisjon er sikret. Hvordan har det vært å stå i denne situasjonen?
-Det har vært et knalltøft år og nattesøvnen har ikke akkurat vært bra de siste 6mnd! Men vi har vært mange som har bidratt til å klare å levere en positiv egenkapital og at videre spill i eliteserien er sikret. Det har vært privatpersoner som har startet spleis, IDYLL og Sparebanken 1 Østfold Akershus satte i gang en stafettpinne, Fredrikstad Håndballforum samlet inn penger, Gressvik håndball hadde loddsalg og helt på tampen kom Terje Høili på banen og
Berg Sparebank også. Alt dette sammen med en iherdig jobb fra styre så klarte vi dette!
Jeg syns vi har fått gjort en meget god jobb siste 2-3 årene, fra å levere et underskudd på 1.mill etter 2022, til å ende på rundt 150.000,- i minus etter 2023 og nå en positiv egenkapital etter året 2024! I en ellers tøff tid for veldig mange, for både bedrifter og klubber, så syns jeg dette er vanvittig bra, og jeg er utrolig stolt over å ha vært med å bidra til å snu dette. Så nå er også nattesøvnen endelig tilbake igjen.
Hva tror du blir de største utfordringene som markedssjef for Fredrikstad Ballklubb?
-Den største utfordringen vil alltid være å få inn nok inntekter! Det er fortsatt tøffe tider for mange, men markedet der ute vil nok sakte men sikkert bli bedre. Så det gjelder bare å være «på» og oppsøke bedriftene for en hyggelig prat og presentere «produktet» og seg selv på den beste måten.
«Produktet», altså klubben og laget, er i tillegg det eneste kvinnelige eliteserielaget uansett lagidrett i Østfold, og for å bevare det så er vi avhengig av næringslivet og at de vil satse enda mer på håndballen. Vi er verdens beste håndballnasjon og håndball er den nest største ballidretten i Norge, så det er veldig mange unge barn der ute som ser opp til FBK jentene.
En annen utfordring er å få enda flere mennesker på kamp! For det første så fortjener jentene at det er masse mennesker på kamp og for det andre vil det gi klubben mer billettinntekter!
Hva gleder du deg mest til i denne stillingen?
-Jeg gleder meg først og fremst til det å endelig kunne dra rundt å besøke alle nåværende samarbeidspartnere og nye for en hyggelig prat. Det har jeg ikke hatt muligheten til nå mtp at jeg har hatt en 100% stilling ved siden av jobben jeg har gjort for FBK. Så det å kunne booke fysiske møter og ikke at alt foregår ovenfor telefon og mail ser jeg mest frem til. Det blir mer personlig og fint å ha et ansikt å forholde seg til.
Ellers gleder jeg meg bare til å være en del av dette 100% og bare ha fokus på håndballen! Jeg har alltid hatt en drøm om å jobbe innenfor toppidretten, da det er dette jeg brenner mest for her i livet.
Hvordan ser du for deg at prosessen fra første kontakt til en underskrevet kontrakt ligger på bordet vil være?
-Som jeg nevnte litt tidligere så er det det å endelig å kunne dra ut til bedriftene fysisk som er veien å gå. Da blir det mer personlig og fint å ha et ansikt å forholde seg til.
Når et møte er booket så handler det om å presentere klubben på den beste måten, vise frem målsetninger og hva vi kan gi tilbake til bedriftene. I tillegg kan vi invitere til en kamp i arenaen, så man kan bli enda bedre kjent med klubben, før man signerer en samarbeidsavtale.
Kan du si noe om hvordan fremtiden til Fredrikstad Ballklubb ser ut fra ditt ståsted som markedssjef?
-Fremtiden til klubben ser veldig lys ut i mine øyne når det gjelder det sportslige, det er utrolig mange unge lokale talenter i klubben, også i de lokale klubbene rundt om i distriktet, som vi kommer til å få mye glede av fremover. Det gjøres en veldig bra jobb ute i klubbene iFredrikstad, noe som er viktig for alle parter. 11 av totalt 18 spillere i elitetroppen er av lokaltilknytning, det er noe å være stolt av!!
Forrige sesong kjempet vi om en 3.plass helt til slutt,men endte med en sterk 5.plass, noe som førte til Europa League kvalik og nå da for første gang i klubbens historie EuropaLeague gruppespill! I tillegg klarte J20 å komme til en NM-finale for første gang! Så her er det mye talent!
Økonomisk ser vi jo at vi har klart å snu en stor negativ egenkapital til positiv egenkapital på 2 år, så nå gjelder det bare å fortsette å jobbe på og øke inntektene og få med flere samarbeidspartnere på laget! Vi er veldig glade for alle de som allerede er med som sponsorer, men vi må øke antallet samarbeidspartnere hvis klubbens økonomi skal trygges, og i en så stor by som Fredrikstad bør vi klare dette!
Helt til slutt – har du noen tanker om hvordan håndballen i Fredrikstad skal kunne vokse i popularitet slik at hallen fylles av barn og voksne som ønsker å se god håndball?
-Veldig fristende å si ny arena hadde gjort mye, men viktig å gjøre det beste ut av det man har og akkurat der er vi gode syns jeg. Vi har veldig flotte arrangementer, best i eliteserien etter min mening, og i tillegg masse lokale jenter, så bare det i seg selv er grunn nok til å komme på kamp!
Vi må nok også være enda mer synlig der ute og oftere dra ut til de lokale klubbene og invitere til kamp. Samtidig syns jeg de lokale klubbene og klubbene ellers i Østfold bør ta med seg laget sitt oftere på kamp. Må jo ikke glemme at alle under 16 år kommer gratis inn!! I tillegg er det viktig at man kan se elitehåndball på nært hold, noe som kan gi en enda sterkere motivasjon til å satse videre på håndball. Noen lag er flinke til dette, men det er plass mange flere, og hadde jeg vært trener for et lokalt lag ville jeg helt klart tatt de med på kamp i ny og ne for å heie frem forbildene deres.
Til slutt oppfordrer jeg Fredrikstad by, inkludert Plankehaugen og Red Beavers, og hele Østfold til å komme å støtte eneste kvinnelige elitelag i hele Østfold! Dette fortjener jentene!
Vi sees i hallen!