Zara Johnsson Solberg – Fredrikstad

Zara Johnsson Solberg

Til tross for sin unge alder er Zara en svært talentfull håndballspiller. Hun har vært en del av elitelaget etter nyttår og har allerede spilt mange kamper i eliteserien.

Hovedtrener Elias Mar Haldorsson beskriver Zara som er en hurtig spiller som er i stand til å utfordre motstanderne 1 mot 1. Dette gjør henne til en vanskelig motstander å håndtere for de fleste motstandere. I tillegg til sin hurtighet, er Zara også en spiller med en god forståelse av spillet og kan ofte forutse hva som vil skje på banen før det faktisk skjer.

Zara er også flink til å sette i gang spillet. Hun kan distribuere ballen på en effektiv måte og er flink til å finne sine medspillere med presise pasninger. Dette gjør henne til en viktig del av laget, da hun kan bidra til å skape sjanser og mål på en pålitelig måte.

I forsvar står Zara som en 2’er, men hun kan også spille en mer offensiv rolle som fremme i et 5-1/3-2-1 forsvar. Hun har en god posisjoneringsevne og er flink til å lese spillet. Dette gjør henne i stand til å ta riktige avgjørelser i avgjørende øyeblikk, og bidrar til å holde motstanderne unna målet.

Zara er også en typisk playmaker, og dette er en rolle som Fredrikstad Ballklubb ønsker å utvikle videre sammen med henne. Som en playmaker vil hun kunne bidra til å styre spillet og skape sjanser for laget, og dermed hjelpe laget til seier.

Samlet sett er Zara en svært talentfull og allsidig spiller, og hun har en svært lys fremtid foran seg på håndballbanen. Vi gleder oss til og se mer av den unge, talentfulle Fredrikstadjenta.

Etter en prat med Zara sier hun at det er veldig gøy og spennende og få kontrakt med elitelaget. Hun gleder seg til å være en del av stallen. Det har vært noe jeg har jobbet mot i lenger tid.

Noe av det viktigste må være at jeg har trent mye på et høyere nivå sammen med elitejentene. Jeg har også fått spilt noen elitekamper og fått kjenne på nivået der. For min utvikling har det vært viktig å tørre å gripe sjansen både på trening og i kamp. Jeg har også jobbet godt med det fysiske.

Målet mitt er å komme tilbake på håndballbanen igjen i løpet av sesongen. Jeg har dessverre akkurat pådratt meg en kneskade som gjør at ikke får spilt håndball på noen måneder. Når jeg er tilbake igjen, håper jeg å kunne spille noen kamper i eliteserien.

Det er noe jeg ser veldig frem til. Jeg trives veldig godt med elitejentene. De gir meg mange nye tips og lærer meg noen triks hver eneste dag. Gleder meg veldig.