TRENERTEAMET MED LANGTIDSKONTRAKT! – Fredrikstad

TRENERTEAMET MED LANGTIDSKONTRAKT!

FBK er fornøyde med å annonsere at trenerteamet har signert under på langstidskontrakt og skal bygge videre på FBK i ytterligere tre sesonger!

Elías Már Halldórsson og Gjøril Johansen Solberg gikk begge inn i trenerteamet til elitelaget til FBK før sesongen 21/22. Duoen har gjort sakene sine såpass bra at FBK ønsket å sikre seg deres lederskap til 24/25 sesongen, og vi er dermed veldig fornøyd med at partene er enige og at vi kan starte et langsiktig arbeid med å bygge FBK til et topplag. Dette vil dessuten gi laget ro og forutsigbarhet til å arbeide med spillestilen som ble introdusert til FBK før sist sesong.

Vi har tatt en prat med både Elias og Gjøril om signeringen:

Elias, hvorfor ønsket du å forlenge med FBK?

Jeg velger å forlenge med FBK fordi jeg vil være med å utvikle laget som vi har i dag. FBK har et veldig ungt og spennende lag som jeg tror at kan kjempe i toppen av norsk damehandball om noen få år, og det er reise som jeg vil gjerne være med på.

Gjøril, hvorfor ønsket du å forlenge med FBK?

Det er mye positivt på gang i FBK nå, et styre som arbeider hardt, flotte, positive frivillige som stiller opp for klubben, og ikke minst to flotte spillergrupper i elite og rekrutt. Bra samarbeid mellom elite og rekrutt teamet gjør at det er moro å være en del av FBK nå.  Det er inspirerende å bidra i utviklingen til unge jenter som hele tiden jobber for å utvikle seg som håndballspillere. Det er også viktig for byen at vi har et eliteserie lag på jentesiden, og det vil jeg gjerne bidra til at vi har også fremover. I tillegg synes jeg det er viktig med kvinnelige trenere i jenteidrett.

Hvordan har laget utviklet seg etter dere ble trenere?

Når vi tok over var det mye utskiftninger, og vi måtte derfor begynne på nytt med et svært ungt lag og mange av spillerene hadde liten eller ingen erfaring å spille i eliteserien.  Vi har endret spillestilen totalt siden vi kom til FBK. Vi spiller med mye mer tempo begge veier, har til tider brukt tre forskjellige varianter av forsvarspill og spilt en del syv mot seks til å nevne noe. Å bygge opp nytt lag tar lang tid, men jeg synes at vi har kommet veldig langt på kort tid både som lag og individuelt, sier Elias.

Elias og jeg er begge opptatt av forsvar og tempo. Der synes jeg vi som lag har utviklet oss mye. Samtidig ser jeg at jentene er mer trygge på seg selv og tør og være seg selv. Det er viktig i en gruppe at man kan være seg selv, da presterer man bedre. Et godt miljø er alfa og omega for gode prestasjoner.

Hva er status hos FBK nå?

Elias ser masse muligheter i FBK, men han sier det er viktig at vi tar ett steg om gangen og har fokus på å utvikle spillere. Samtidlig er det viktig at vi tørr og sette oss høye mål, sier Elias. Gjøril legger også til at FBK skal bygge videre på forsvarsspillet vårt og tempo. Vi er på god vei til å få et stabilt, aggressivt forsvar, nå skal vi jobbe med å videreutvikle ulike forsvarsformasjoner.

Hva tror dere om sesongen 22/23?

Gjøril er sikker på at vi kommer til å ta enda flere steg i sesongen som kommer nå. Vi er lenger fremme i treningsarbeidet nå sammenlignet med samme periode i fjor. Alle har blitt ett år eldre og fått masse spilletid som har gitt god erfaring. Vi er trygge på spillet vårt, og vet hva vi krever av hverandre. Alle jentene er i stor utvikling, det kommer til å vise seg i sesongen, avslutter Gjøril. I tillegg legger Elias til at han tror vi har muligheten til å ta neste steg, da. både trenerteam og spillere kjenner hverandre mye bedre og det gir oss trygghet til å jobbe videre og sette oss høye mål.

FBK gleder seg til fortsettelsen og ser frem til seriestart i september!