Årets beste prestasjon i 2. divisjon – Fredrikstad

Årets beste prestasjon i 2. divisjon

Med 18 spilte kamper troner Junkern øverst på tabellen i pulje 1, i 2. divisjon. Vi FBK2 ligger på 6. plass.  Vi forberedte oss til en tøff og hard håndballkamp i Bodø spektrum.

En tur til Bodø en onsdag er ikke uten utfordringer for vårt unge lag. Det er avreise 0515 om morgenkvisten, fri fra skole og en hel dag med venting i Bodø før vi kunne begynne forberedelsene til kamp. Kampstart klokken 17 og siste fly hjem til Gardermoen og slik at vi akkurat rekker puta før midnatt. En skikkelig langdag på jobb for håndballen.

Med dette som bakteppe er det derfor ekstra gledelig
å få lov og følge laget gjennom årets beste prestasjon i 2. divisjon.

Vi hadde rett og slett skikkelig «TAK» på Junkern. Thomas Engen presiserte før kampstart at vi måtte spille som ett lag. Vi måtte være tålmodige i angrep, bruke tid og la ballen gjøre jobben. Vi startet kampen mot Junkern med årets lengste angrep, som ga oss tre frikast og ble avsluttet med et flott kantskudd fra kampens toppscorer Mia Kvithyll (7 mål). Dermed ledet vi 1-0. Etter tre og et halvt minutt fikk Madelen Ramberg gult kort i forsvar og vi hadde satt standarden. Vi jobbet hardt, flyttet oss godt og dirigerte hverandre. Madelen gikk foran som et suverent eksempel for de andre, kampens forsvarsdronning hos FBK2, selv om hun også meldte seg på fremover og laget 5 flotte mål.

Lagene fulgte hverandre tett i hele første omgang, men vi lå for det meste litt i forkant og Junkern måtte jage oss. Det ga jentene selvtillit og ekstra innsats. Etter 25 minutter spilt av 1. omgang satt Zara Solberg inn vårt trettende mål og vi ledet med fire. Jeg tok en titt bort på trenerne til Junkern og de gned seg på haka og slo ut med armene. Hele FBK2 benken jublet, og det var flyt både på benken og på banen.

Våre unge midtback Zara Solberg, f.05 spilte en formidabel kamp og ble premiert med banens beste spiller av Junkerns hjemmepublikum. Hun var desidert den som leverte flest assist og fikk i tillegg signert 4 gode mål.

I det siste angrepet til Junkern leverte Jenny Utne oss en fantastisk dobbeltredning. Hun har bare blitt bedre og bedre utover sesongen og i denne kampen var hun knallgod. Det gikk et sus gjennom tribunen, selv om det var motstanderne som vartet opp med ekstraordinære redninger. Dessverre fikk Jenny en skade og en tur på legevakta i Bodø. Skaden er heldigvis mindre alvorlig enn vi fryktet og vi håper Jenny er klar for landslagssamling senere i april.

Første omgang ble avsluttet av en hardtarbeidende Oda Veum som satt inn omgangens siste mål og stillingen var 14-12 til FBK2 etter halvspilt kamp.  Oda har trent med elitelaget i hele år og fått sin debut i eliteserien, selv om hennes kamp arena har vært 2. divisjon. I gårsdagens kamp leverte hun 5 mål og jobbet intenst i forvar.

Hva som ble sagt i garderoben til Junkern i pausen vet vi ikke, men vi regner med at det gikk unna. For etter syv minutter inn i 2. omgang hadde Junkern snudd vår to måls ledelse til 21-19 til hjemmelaget. Thomas tok timeout og ba jentene nullstill, men først etter 20 minutter klarer vi å utligne forspranget til Junkern. Da smeller Zara inn et herlig mål og det står 27-27 på tavla. Stemmingen i Bodø spektrum slår i taket og vi får merke at vi er på bortebane. De neste fem minuttene følger lagene hverandre tett. Vi får en utvisning med bare tre minutter igjen og Junkern tar styringen. Det resulterer i at de vinner kampen 34-31 og Bodø spektrum eksploderer.

Zara Solberg får Banens Beste.

FBK2 var selvfølgelig litt skuffet over resultatet – men ble møtt med entusiasme av Junkerns spillere, trener og støtteapparat.  De applauderer våre unge jenter og det blir delt ut både ros og klem etter en gøyal, intens og fartsfylt håndballkamp.  Vi på trenersiden tar med oss en god opplevelse hjem på flyet, vi er stolt av jentene, vi er stolt av innsatsen og det vi har fått til.

Mens vi sitter på Bodø flyplass tar vi en ekstra applaus for to av våre unge FBKrekrutt jenter som har debutert i eliteserien mens vi var i Bodø. Sara Lauritzen og Marthe Kraft kom på banen når FBK spilte mot Sola hjemme i Kongstenhallen. Sara fikk også satt inn et av FBKs mål. GRATULERER

Det jobbes godt i plankebyen.

Sliten og fornøyd gjeng ankommet Gardermoen sent onsdag kveld.