Åtte kamper på elleve dager – Fredrikstad

Åtte kamper på elleve dager

I løpet av de siste elleve dagene, har FBK gjennomført hele åtte kamper. Disse kampene har blitt spilt i forbindelse med Skjærgårdslekene, første runde i NM og Preseason Challenge.

Disse åtte kampene har gitt laget et fantastisk utbytte og verdifull matching inn mot seriestart. Vi har møtt god norsk motstand, og det er absolutt mye positivt å ta med seg videre.

I Skjærgårdslekene var samtlige spillere med, og det var viktig for laget å møte meritterte og rutinerte lag som krever 100% fokus gjennom hele kampen. Dette fikk vi absolutt kjenne på i kampen mot Storhamar, hvor jentene var ikke påskrudd fra start og lot Storhamar styre kampen slik som de ønsket. Uten brudd og taklinger i forsvar, kombinert med tekniske feil og bom fremover, var det et rystet lag som gikk til pause med en 21-11 ledelse i Storhamars favør. Men, det var også i denne kampen vi fikk kjenne mest på lagmoralen vår i løpet av alle de elleve dagene. I pausen ble vi enige om å nullstille, se hverandre i øynene og være lojale mot spillet vi egentlig var enige om. Og dette gjorde jentene. Det var kriging om hver eneste ball og leverte en andre omgang det sto respekt av.

Uken etter Skjærgårdslekene spilte vi NM kamp mot Hokksund. Dette ble en kamp hvor de med høyest belastning fra Skjærgårdslekene fikk hvile og det var gledelig å se hvor stort ansvar flere av de unge spillerne tok. Dagen etter tok vi fatt på PreSeason Challenge, hvor vi møtte Aker, Follo og Rælingen. Det var et noe tamt FBK lag gjennom helgen, og flere spillere måtte belastningstyres. Det var også til tider tydelig at mange spillere var preget av den høye belastningen i forkant, noe som er helt naturlig etter en tøff og lang oppkjøring. Til tross for dette, var det mange gode prestasjoner gjennom hele helgen og jentene skal være svært fornøyde med innsatsen og prestasjonene som er utøvd i løpet av de siste elleve dagene.

Nå skal jentene og trenerteamet få noen svært fortjente og etterlengtede fridager.

Fra Fredrikstad Blad: https://www.f-b.no/det-har-vart-mentalt-toft-men-ingen-har-klaget/s/5-59-2333864

– Det har vært mentalt tøft, men ingen har klaget

Elias Mar Halldorsson er godt fornøyd med hvordan han lag har taklet den tøffe oppkjøringen. Nå har han innvilget jentene tre fridager, før det blir genaralprøve med cupkamp mot Reistad torsdag. Foto: Harry Johansson

Vidar Henriksen 23.08.21 10:51

FBKs nye trener Elias Mar Halldorsson (38) er imponert over hvordan hans lag har taklet den knallharde oppkjøringen. For abonnenter

Islendingen medgir at det var et lag som nærmest var på felgen, da de søndag returnerte fra deltagelse i Preseason Challenge. Der møtte de møtte Aker, Follo og Romerike – alle eliteserielag.

– Vitner om styrke

– Jeg er imponert over hvordan de har taklet det å spille åtte treningskamper på 11 dager. Det har vært mentalt tøft, men ingen har klaget. Det vitner om styrke, sier Elias til Fredriksstad Blad.

Fredag spilte FBK uavgjort 27–27 mot Aker, før det ble seier 32–27 over Follo på lørdag. I søndagens finale mot Romerike var det ikke mer å hente hos rødtrøyene som gikk på et 22–31 nederlag.

Kaptein Julie Hulleberg og FBK tok for seg i nærkampene, men til slutt tok kreftene slutt. Foto: Harry Johansson

– Vi rullerte på alle 18 spillerne i troppen gjennom hele turneringen, hvor de yngste også fikk mye spilletid. Det som er mest gledelig er at vi har klart å holde alle spillerne skadefrie under oppkjøringen, sier Elias som ikke la for mye vekt på resultatene.https://7c61c4973d186388c9ac5744754ddb45.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-38/html/container.html

Tre fridager

– Vi var som sagt slitne mot slutten av helgen, så nå får laget innvilget tre fridager for å kunne hente seg igjen. I de siste kampene klarte vi ikke på grunn av det tøffe programmet å spille så aggressivt som vi helst ønsker. Vi var helt «empty», konstaterer han.

– Hvordan er dere i rute til seriestarten?

– Torsdag møter vi Reistad i cupen, hvor vi kommer til å stille med vårt beste lag ettersom det er vår generalprøve. Jentene har siden jeg kom til klubben tatt store steg. Spillesystemet begynner å sitte, så nå er det kun små detaljer vi må justere litt på. Jentene har gjort en fantastisk jobb i treningsarbeidet, så det ser lovende ut selv om vi ikke har spilt om poeng ennå.