Målvaktstrener på plass – Fredrikstad

Målvaktstrener på plass

Nå er endelig trenerteamet fulltallig for Fredrikstadjentene. Fra juli er Håvard Berge ansatt som målvaktstrener og vi gleder oss til og fa han på plass i teamet rundt både A-laget og Rekrutt.
Håvard er 46 år og har bodd i Fredrikstad i 12 år men er opprinnelig fra Indre Østfold. Han har spilt håndball (vært målvakt i 20 år) 7-8 sesonger med topphåndball. Første møte med eliteseiren var i klubben Fredensborg/Ski som i dag heter Follo HK. ved siden av håndballen jobber han i Fredrikstad kommune som helsearbeider.

Thomas Engen, som har ansvar for spillerlogistikk i FBK, for Elite/Rekrutt og er FBKrekrutt trener sier: «Å få inn Håvard var helt essensielt for å kunne få ut potensialet i våre målvakter. Vi har nå 7 målvakter som skal få kjempe om å stå i mål for FBK, da er det viktig at de får best mulig oppfølging«.

Hvordan har ditt liv i håndballen vært Håvard: «- Når jeg var 15 og 16 år ble det Kretslag (den gang Østfold, ikke regioner som i dag) Deretter fikk jeg spille med flagget på brystet i 2-3 årsperiode fra jeg var 17 år til 20 år. Den gang U-landslag og senere juniorlandslag med to Em-sluttspill og nordisk mesterskap.

Når startet du som trener: «Jeg ødela kneet mitt og etter det har jeg nesten kun vært målvaktstrener. Uten ett lite opphold som hovedtrener i en breddeklubb, ellers har jeg gitt tjenester til unge lokale målvakter i forskjellige breddeklubber i Fredrikstad samt hatt impulsive målvaktskurs utenfor Østfold. Har tidligere vært 5 sesonger i FBK og var da ansatt som målvaktrener/coach. Dette var sesongene 07/08 t.o.m. 12/13 sesongen. Da var jeg privilegert og jobbet med alt fra Islands landslagsmålvakt, Bulgarsk toppmålvakt (senere i Champions Leauge klubb), og ei helt spesiell toppmålvakt fra Danmark, samt mange spennende lokale målvakter som leverte godt.»

Det og jobbe rundt målvakter som virkelig vil utvikle seg, forstå hva de driver med og for alt det er vært har lyst til å plukke flest mulig baller i løpet av 2x 30 min. er utfordrende og spennende. Det er så mye mentalt som spiller inn ved siden kloke bevegelser.

Jeg tilhører den den gruppen av m.v. trenere som ikke er så stor tilhenger av for mye bevegelse og spektakulære utfall, men mere å tørre å bevege seg etter skuddarmen og angripe med hele kroppen som skjold og ikke bare to hender…..når dette lar seg gjøre!😉

• Gleder meg til å være tilbake i ett toppidrettsmiljø idrettsmiljø igjen og gjøre en forskjell og se hvor gode vi kan bli sammen.