FBKrekrutt bygger nytt lag – Fredrikstad

FBKrekrutt bygger nytt lag

I dag har rekrutt jentene hatt teambuilding i 71 grader Nord «drakt». Dagen har vært preget av ekstraordinær innsats, glede, adrenalinkick, konkurranse, latter, noen få tårer og stor lagånd.

For en dag det har vært og for et lag vi ser konturene av – her er det mange spennende vinnerskaller. Med en stamme fra forrige sesong med mange knallgode jenter født i 2001 og 2002, er vi på god vei til å integrere 10 nye spillere 🙂

Jentene har jobbet i grupper på 4 og 5. De har fått utfordret samarbeidsevnen sin, vist lederskap og ikke minst har de måtte tåle, ikke vite hva, og hvor de skulle ende. De fire lagene startet på ulike steder i Fredrikstad, Gult lag på Nøkleby skole, Blått lag på Gressvik Brygge, Rødt lag på Rød barneskole på Kråkerøy og Grønt lag ved Kongstenhallen.

Rødt lag satt ut i en voldsom fart og «tutet frem som et lokmotiv» med enormt vinnerinstinkt. Uredde og aggressive, kastet de seg frem på syklene sine. Denne innstillingen tok dem gjennom alle fem oppgavene, og del beskrivelsene på ruten uten feil og de trillet inn over mållinja på 1 time og 45 minutter.

Blått lag var like raske i starten, men tok dessverre feil på rute beskrivelsen allerede etter post 2 og var plutselig på langtur over jordene på Onsøy. Med fantastisk motivasjon og ståpå vilje ga de aldri opp. De klarte med nød og nette å bli sist i mål, men med desidert flest kilometer på sykkelsete. De hev seg inn rett før det gule laget som ankom sist med bare noen sekunder mellomrom. De gjennomførte ruta på rett under fire timer.

Det gule laget startet opp på Nøkleby skole og pustet det grønne laget i nakken på flere poster. I sin iver etter å vinne, syklet de dessverre rett forbi post nummer 4 og var nødt til å ta den tunge veien tilbake og lete etter flagg og veibeskrivelse for å komme videre. Stemningen var fremdeles stor og jentene motiverte hverandre og etter svømmeturen på post 5 kastet de seg på syklene – men her gikk det galt igjen og isteden for å sykle til venstre, så syklet de til høyre – og beveget seg lenger og lenger unna målområdet. Når det blå laget tok de igjen rant motivasjonen litt ut av gjengen og de trillet syklene over mål helt til sist.

Grønt lag startet ved Kongstenhallen og tråkket på for å rekke ferja til byen. De skulle innom Fredrikstad Bibliotek for å finne rutebeskrivelser og oppgave for å komme seg videre. Uredde og med konkurransenervene i helspenn feide de gjennom Fredrikstad på null komma niks. Når de så ryggen på rødt lag ved Kiwi feide de rett forbi post 4 og måtte opp igjen og lete. Da glapp seieren, men de motiverte og heiet på hverandre og kom inn til en fin 2. plass – da hadde de vært ute i litt over 2 timer.

Da det siste laget var i mål ble det jubel og trampeklapp – «værgudene» hadde lovet oss sol fra 12:00 – men slik ble det ikke. Svette jenter, mye vind og kaldt vær gjorde at vi syklet hjem til Eva i Engelsviken. Her ble det grilling, kake og flere oppgaver.

Elisabeth er grillsjef 🙂

Vi avsluttet dagen med å snakke om verdier, hva skal representere oss som lag og hvordan skal andre oppfatte oss. Hvordan skal vi finne noen få felles verdier som gjør at vi prioriterer de samme tingene.

Vi fikk i gang mange fine refleksjoner rundt bordene og endte med at respekt, mot og lagånd var noe vi skulle jobbe videre med.

Vi i trenerteamet til FBKrekruttene ønsker å bygge et mestringsmiljø, der vi legges vekt på hver enkelt utøvers fremgang. For å klare dette må vi kjenne utøverne våre. Gjennom en dag som denne har vi fått se jentene på en annen måte enn på trening, det har vært gøy.

Vi ønsker å se hele utøveren, ikke bare det som omhandler ferdigheter på håndballbanen. Vi har satt oss som mål om å være oppriktig interessert, nysgjerrig og deltagende i det jentene gjør.

Etter 3 uker med rekruttene, med «ute treninger» i Korona»time» begynner vi og se konturene av en fantastisk gjeng og et suverent lag – VI GLEDER OSS.

Hele gjengen samlet i målområdet på Flåtaviken