Hun er bautaen i forsvar og dirigenten fremover. – Fredrikstad

Hun er bautaen i forsvar og dirigenten fremover.

Vi har snakket med Andrea etter snart 4 uker med egentrening, permittering og restriksjoner.

Vi i FBK er helt avhengig av at du holder deg i form – kan du forsikre oss om det? Se hele video intervjuet på FBsiden vår:

Andrea Rønning-vår bauta

Årets sesongen endte med seier over Molde og fantastisk spill av Andrea Rønning, som ble kåret til banens beste. FBK berget akkurat sluttspillplass – så kom Korona pandemien og la beslag på Norge og resten av verden. Hvordan har Andrea Rønning det?https://fredrikstadbk.no/2020/04/07/hun-er-bautaen-i-forsvar-og-dirigenten-fremover/

Posted by Fredrikstad Ballklubb on Tuesday, 7 April 2020

30. april 2018 skrev Fredrikstad Blad for første gang om Andrea Rønning: For to uker siden var Andrea Rønning (23) og Dorte Groa (23) med på å knuse FBK i Kongstenhallen. Nå er de to Gjerpen-spillerne klare for FBK-spill kommende sesong. Fredrikstad publikumet gledet seg sammen med daværende trener CK: – Jeg er veldig fornøyd med at vi har signert to kanoner og ekstra gledelig er det at norske eliteseriespillere velger oss, synes FBK-trener Christer Karlsson. Han beskriver Rønning og Groa som to fysisk sterke spillere som er godt trent.

Første sesong i Fredrikstad drakta og rett inn som toppscorer i sesongen 18/19. Vi ville gjerne ha med Andrea videre, men vi fikk konkurranse av Larvik. Tilbudet fra Larvik var så fristende at Andrea svarte ja. Men så kom det frem at Larvik hadde store økonomiske utfordringer, og kontraktene ble terminert. FBK gikk i dialog med en gang, og i mars i fjor signerte Andrea en to års avtale med FBK. Vi skulle fremdeles se mange flotte FBK kamper med Andrea i hovedrollen.

Sesongen 2018/19 ble den beste i FBKs historie, vi endte på en 5. plass totalt i eliteserien og hadde fått spille Europacup for første gang.

Sesongen 2019/2020 – ny trener, nye spillere – mer ansvar – mer Europacup spill og nye utfordringer. Andrea er en viktig spiller for FBK, hun er kaptein, playmaker og en type som aldri gir seg.

Selv om Andrea aldri er den som skriker høyest er hun glad i alt som heter utfordringer og på teambuilding med laget hev Andrea seg først ut på noe hun aldri har prøvd før. Hun ville stå på vannski.

«En gang, to ganger og tre ganger går det galt. Andrea er ikke i nærheten av å komme seg opp, men i det fjerde forsøket gir hun alt for å vise lagvenninnene at hun kan. Da smeller det til.
– Jeg forsto med en gang at jeg ble skadet, sier Andrea Rønning.
– Det var en skikkelig lyskestrekk jeg pådro meg, legger Andrea til.»

Den irriterende skaden spente ben på forsesongen til Andrea og hun fikk ikke spille en eneste kamp på treningsleir i Danmark. «Det er fortsatt litt teit å tenke på og jeg kan love at jeg ikke skal gjenta det, sier Andrea

Årets sesongen endte med seier over Molde og fantastisk spill av Andrea Rønning, som ble kåret til banens beste. FBK berget akkurat 8. plassen og feiret sluttspillplass – så kom Korona pandemien og la beslag på Norge og resten av verden.

FBK det heteste laget i idretts-Fredrikstad

Som avslutning på årets som har vært skrev Fredrikstad Blad om idretten i Fredrikstad: «2019 har vært jentenes år i idretts-Fredrikstad. Når vi snart går inn i 2020 er FBK det heteste laget i idretts-Fredrikstad, skriver Joakim Simensen i denne sportskommentaren.

Lavest budsjett, men plasseringsmessig best av byens tre elitelag. Elleve poeng på elleve kamper har ført FBK opp på 6. plass når vi går inn i 2020, og serien snart er halvspilt. Avstanden opp til topp tre er kortere enn ned til bunnlagene. Men viktigst av alt; byens flaggskip på håndballsiden ser ut til å ha etablert seg på det øverste nivået i norsk håndball.

6,1 millioner er FBKs totalbudsjett denne sesongen – til sammenligning omsatte FFK for cirka 24 millioner kroner alt i alt i 2019. FBK har et større budsjett enn både Oppsal, Fana, Gjerpen og Follo, men samtidig har man langt mindre økonomiske muskler enn lag som Vipers, Storhamar, Molde og Sola. Når man da vet at FBK ligger foran de to sistnevnte på tabellen er det all mulig grunn til å gi spillerne, styret, den sportslige ledelsen, og ikke minst klubbens ivrige frivillige et klapp på skuldra. FBK-familien går inn i 2020 som det heteste laget i Idretts-Fredrikstad per dags dato.

Sportslig har man det mest spennende laget i klubbens historie. Thale og Live Rushfeldt Deila, Andrea Rønning, Maja Muri, Ida Marie Syversen og Hanne Sagvold – ungt, spennende og lovende. Trener Eirik Haugdal fikk den utfordrende jobben med å ta over etter karismatiske Christer Karlsson. Etter et halvt år i sjefsstolen har den joviale trønderen innfridd – til det fulle.»