Den gamle storheten inntar Kongstenhallen! – Fredrikstad

Den gamle storheten inntar Kongstenhallen!

Gjerpen er en merittert håndballklubb og har en lang historie i toppen av norsk kvinnehåndball. Gjerpens kvinnelag i håndball har vunnet NM-gull fem ganger og sluttspillet tre ganger. Laget spilte i 1. divisjon i 2013/14-sesongen, etter å ha rykket opp fra 2. divisjon i 2012/13. Gjerpen rykket ned fra Postenligaen til 1. divisjon etter 2009/10-sesongen og videre ned til 2. divisjon etter 2010/11-sesongen. Laget kom til semifinalen i cupvinnercupen i 2005/06-sesongen. Sesongen etter kom Gjerpen på tredjeplass i serien, ble slått ut i semifinalen i sluttspillet, og nådde kvartfinalen i cupvinnercupen. I 2008/09-sesongen tapte laget igjen semifinalen i cupvinnercupen.

Gamle meritter og historikk betyr heldigvis ingenting, da hadde vi jo tapt denne kampen før den hadde begynt.. Nå handler det om å stoppe et lag som er villige til å løpe gjennom veggen for å ta poeng i Rema1000 ligaen. De hadde en strålende start på sesongen, med en meget god bortekamp mot Vipers. Deretter fikk de juling av Tertnes i Bergen, før de tok 2 seiere mot Fana(35-26) og Sola(30-29). Deretter kom kampen mot Follo, hvor de ender opp med å tape 25-27. Jeg tror alle fikk vondt langt inne i hjerterota i den kampen, for etter kun 2 minutter så pådrar Dorthe Groa seg en fryktelig stygg skade. I Fredrikstad vet man jo akkurat hvor god Dorthe kan være, og det ble et tungt tap for Gjerpen. I tillegg så mister de Cecilie Løvdal med en kneskade i påfølgende kamp, og har med dette mistet 2 av sine mest dominerende spillere.

Dette har gjort noe med Gjerpen. De mangler kanskje litt x-faktor, men de har blitt ekstremt lojale til det kollektive spillet. De følger planene til Pål Oldrup Jensen og Anstein Engravslia så godt de bare kan. Nye spillere trer frem i lyset, og kanskje spesielt Oda Olsen, Maren Tollefsen og Iben Ruud har fått mer fremtredende roller. I tillegg har de Maria Solheim som er en dyktig kantspiller, og en god linjespillerduo i Katinka Lillevik og Tirill Alexandrine Solumsmoen Mørch. Målvakt Kamilla Røed gjorde treningskampen vår i august til en fryktelig slitsom affære, så man skal definitivt være våkne på søndag.

For vår del så ser ting bedre ut enn de gjorde for 1-2-3 måneder siden. Vi begynner å finne hverandre bedre i flere faser av spillet, og det er flere spillere som melder seg på i kampen om spilletid. Nå handler mye om å finne de konstellasjonene som fungerer best sammen, slik at vi får utnyttet potensialet til den enkelte. For min del så prioriterer jeg de spillerne som jeg føler er de beste løsningene defensivt. Også må man svelge noen kameler, det er jo ikke som i hockey hvor man kan bytte hele rekker. Det kan bety at man ofrer noe i angrepsspillet for å stå bedre bakover, eller at man risikerer litt mer i eget forsvar for å ha mer flyt i angrepsspillet. Det er disse avgjørelsene som ofte vipper kamper for eller imot oss, og jeg håper at god forberedelse skal øke sannsynligheten for at vi vipper kampen i vår favør!

Vi slo Fana på torsdag, men det betyr ikke en dritt på søndag. I sesong så handler det om å ta seg inn og ut av kamper, man må til enhver tid være fokusert på neste kamp, neste ballkontroll, neste aksjon, neste skudd, neste takling. Det er ingen andre enn vi selv som kan gjøre jobben, men vi vil veldig gjerne ha mye liv og røre i Kongstenhallen. Vi ønsker å engasjere, glede og begeistre vårt publikum. Vi vil gi dere lyst til å komme på kampene våre!

Jeg håper vi ses i hallen!

Eirik J