Det var ikke vakkert, men det var seier – Fredrikstad

Det var ikke vakkert, men det var seier

Det første jeg må gjøre er å takke alle de menneskene som var til stede i hallen for å heie frem laget. Jeg er ganske sikker på at vi dominerte på tribunen gjennom hele kampen! Den støtten vi får er uvurderlig, og en viktig del i det å bygge klubben videre. Det at alle i og rundt klubben trekker i samme retning, det er ene og alene den viktigste faktoren for at vi skal nå de målene vi setter oss.

Tusen takk for støtten!

I garderoben før kampen så ba jeg om seier. Det trengte ikke å være vakkert, det trengte ikke å være mye, men det måtte bli seier. Som man roper i skogen, får man svar…

Jeg tror nok Follo føler at de gjør årsbeste, og de fortjener all mulig ros for måten de kjører kampen på. Kristiane Knutsen er et konstant uromoment med gode temposkifter og sin hurtige skuddavvikling. Ringreven(ja du har faktisk blir ringrev nå) Tina Magnus måler til og gjør livet surt for både forsvar og målvakt. Tiril Spæren er flink til å skaffe seg rom, og gir oss utfordringer med å komme frem for å stoppe skuddene.

Defensivt synes jeg egentlig Follo gjør akkurat som vi forventer i ca. 40 minutter. Etter dette så går de i en 5:1 variant hvor de løfter frem mot vår venstre bakspiller. Vi føler nok underveis i kampen at det stanger litt, og at vi sliter offensivt. Men samtidig så lager vi 29 mål, og da har vi 1 kontring. I 1. omgang lager vi en del mål i ankomstfasen, mens i 2. omgang så er tempoet vårt alt for lavt. Det betyr at selv om vi føler at vi har ekstremt mye å gå på offensivt, så er det defensivt det skurrer for oss.

Vi står med for store avstander, og vi er ekstremt utydelige i kommunikasjonen med hverandre. Dette gjør at vi bruker alt for lang tid i bytter, vi løper over soner og vi taper dueller fordi vi er på etterskudd. Vi reagerer på det som skjer, og da er vi allerede for sent ute i situasjonen. Vi må være med proaktive, altså være i forkant slik at vi kan forutse situasjonene som oppstår. Mest sannsynlig så kommer det ingen traktor på banen, så da bør det være mulig å unngå store overraskelser.

Banens beste – Thale Deila med 11 fulltreffere

En større trygghet i forsvarsspillet vil også gi oss en større trygghet i angrepsspillet. Dette kan igjen føre til færre feil, bedre vurderinger og avslutninger på bedre sjanser.

Mest sannsynlig så får vi da også bedre uttelling, og da kan vi vinne flere kamper. Lett, ikke sant?

Heldigvis så er denne idretten mer kompleks enn dette. Relasjoner tar tid å bygge, både mellom utøvere og mellom trener og utøver. Tid er kanskje en luksus man ikke har i eliteidretten, men samtidig så er det ofte slik at man må ta noen steg tilbake før man kan begynne å gå fremover. Alle endringer er ubehagelige, spesielt de hvor man ikke helt ser hvor man ender opp til slutt. Min jobb er å få alle til å trekke i samme retning, og det er en utrolig spennende og givende oppgave!

Følelsen av å se Maja Muri banke siste 7meter i mål var uansett helt nydelig

Vi ses i hallen!