Vi er godt forberedt til kampen mot Follo – Fredrikstad

Vi er godt forberedt til kampen mot Follo

Da fyker vi snart avgårde til Follo og Stil Arena. Det er klart for 1/8 finale i NM senior, og motstanderen er nyopprykkede Follo Hk Damer.

De ledes av meget dyktige Lars Harald Abelsen, sammen med Atle Stenvik. De gjorde en god sesong i fjorårets førstedivisjon, men måtte se seg slått av Sola og Aker. I kvalifiseringen møtte de Gjerpen i 2 kamper, hvor de egentlig gjorde en ganske god figur, men på motsatt side stod Annick Lipman og stengte buret.

Abelsen har trent dette laget over flere år, og de har jobbet hardt og med en tydelig plan i hele denne perioden. Jenter som rykker oppover i systemet og hele tiden tar nye steg, samt at de er flinke til å hente inn de riktige typene. De siste store tilvekstene før denne sesongen er Kristiane Knutsen, Tilde Alræk og Sara Møller. Knutsen og Alræk var meget viktige spillere i sine tidligere klubber, og har tilført Follo noe ekstra i sitt spill. I tillegg har de Catharina Fiskerstrand Broch, en målvakt som er inne på rekruttlandslaget til Norge.

Follo har fått et tøft møte med Rema1000 ligaen, hvor de har møtt Storhamar, Vipers, Molde og Byåsen. Vi har møtt 2 av disse selv, og vet hvor tøft nivået er blant de beste lagene i ligaen. Det er ingen overraskelse at Follo nå står med 0 poeng, noe annet ville vært en stor overraskelse. I NM vant de forrige runde med mot NIT-HAK med hele 48-24.

Uheldigvis fikk vi en tøff start på denne uken, hvor vi tapte i 1/4 finalen i NM20, og drømmen om spektrum er egentlig over før den startet. Selv om det var mye publikum på tribunen og vi hadde tro på en god prestasjon og seier, så får vi bare gratulere Rælingen med avansement. De var rett og slett bedre enn oss, gjorde færre feil og hadde høyere uttelling på skuddene sine. De stod mer samlet i forsvar, og hadde flere spillere som meldte seg på i angrep. Snipp, snapp, snute, så var det eventyret ute…

Vi har slikket sårene godt etter forrige kamp mot Aker. Det ble en kamp hvor vi rett og slett møtte oss selv i døra. Vi taper på grunn av oss selv, det er vi som gruppe som ikke klarer å komme opp med den prestasjonen vi ønsker. I Rema1000 ligaen så holder det ikke å være god i 30 minutter, det er rett og slett ikke godt nok. Vi må bort med de perioden hvor vi kaster bort 7 baller på rad, og vi må bli flinkere til å diktere tempoet i kampen. Dette vil gi oss bedre forutsetninger for å kapre flere poeng i de kampene som kommer.

Jeg mener vi er meget godt forberedt til kampen mot Follo. Dette er den første av 2 kamper mot samme lag på 1 uke, og i mellomtiden så skal vi spille årets første hjemmekamp mot Oppsal. I NM er det vinn eller forsvinn, og det eneste som betyr noe i denne kampen er en seier. Selv med en tøff start, så er vi favoritter mot Follo, å si noe annet er løgn. Allikevel så er det så jevnt mellom lagene, at vi må prestere på et høyt nivå for at vi skal kunne vinne. Vi går all-in for seier, vi vil ha flere kamper i NM!

Jeg håper vi får med oss en gjeng til Stil Arena, og at vi hører trommene fra plankebyen i 60 minutter!

Vi ses i hallen!

Eirik