NM kamp mot Haslum – Fredrikstad

NM kamp mot Haslum

Treneren har ordet, 10.september 2019

Eirik Haugdal

Da er det klart for vår andre kamp i årets NM senior. I første runde ble det en komfortabel sier med 23 mål mot Pors. Nå venter en betydelig tøffere motstand i Haslum, ledet av en meget dyktig trener i Markus Svensson Rossavik. Jeg tror ikke det finnes noen med flere timer i Nadderudhallen og Nadderud arena de siste 10 årene. En enormt dedikert og dyktig trener, som har gjort enormt for håndballen på beste vestkant.

Vi har nå spilt 2 kamper i eliteserien, mot lag som er tippet over oss på tabellen.

Borte mot Byåsen så spenner vi litt bein på oss selv, og gjennomfører en svært svak kamp i eget forsvar. Selv om Lipman blir banens beste, så er det også på grunn av svak skyting fra vår side at vi ikke lager flere mål, men mest kritisk var forsvarsspillet vårt.

Forsvarsspill ble også da fokus frem mot det som skulle bli en festaften med tv2 sendt kamp hjemme i Kongstenhallen. Uheldigvis så har vi ingen i klubben som kan styre været, og det endte med oversvømmelse og stengt hall. Heldigvis så klarte man, i godt samarbeid med Norsk Topphåndball og Storhamar å lage et godt arrangement på Hamar. Vi dro dit med visshet om at det kunne bli en tøff kamp, mot et meget godt håndballag. Resultatet tilsier også at det er stor forskjell på de to klubbene, men allikevel så kan vi ta med oss at vi løser det etablerte forsvaret på en god måte. Vi slipper inn 27 mål, men dette kan også skyldes at vi «kaster bort» 41 baller i angrep. Storhamar spiller med høyt tempo og vi blir straffet hver eneste gang. Med god målvakt og godt etablert forsvarsspill så går vi til pause kun 3 mål bak, og føler at vi har fått noe positivt ut av 30 minutter med håndball. Vi lå tross alt under 0-4 etter 6 minutter. Sluttresultatet på 27-16 til gjengen fra Hamar vest lyver ikke, de var mye bedre enn oss, men samtidig så er det positive ting å ta med seg inn mot de neste kampene.

Nå aller først er det altså Haslum

De er nyopprykket, men det finnes ingen grunn til å undervurdere dem. De spilte 32-32 mot Rælingen i første seriekamp, og er kun marginer unna å ta med seg begge poengene. De har en god kombinasjon av ungdommelig pågangsmot og rutine. Spesielt Regina Gulbrandsen i mål, Thea Karlshaugen Pettersen og Janine Bjørkeeiet er spillere som har dratt lasset i Nadderud Arena de siste årene. Sammen med flere unge og lovende spillere, så kommer de til å bite godt fra seg i årets 1. divisjon.

For vår del handler det om å komme opp med en god og helhetlig prestasjon. Være fokuserte på de arbeidsoppgavene vi har satt på forhånd, og gjennomføre med stor nøyaktighet. Vi skal vise at det er fysisk forskjell på de to lagene, og at vi har en gjeng med utøvere som søker den gode følelsen! Vi skal være til stede, gi jernet og jobbe beinhardt for å avansere til neste runde!

Vi ses i hallen!

Eirik