Flott innsats i Julecup`n – Fredrikstad

Flott innsats i Julecup`n

Etter noen gode og rolige dager, så vi frem til julecup på Langhus i går. Tross stort frafall, gjorde jentene en kjempeinnsats og det holdt nesten helt inn...

Midt i juleferien er det naturlig at ikke alle kan stille og med fortsatt jenter på skadelisten og sykdom som herjer, var det en redusert tropp som stilte. I lys av dette er det derfor ekstra gledelig at de jentene vi hadde med, stod opp som de gjorde og viste til tider kjempeflott håndball.

Turneringen ble innledet mot Reistad IL. Et lag fra Drammenstraktene vi visste lite om, uten at det spilte noen rolle. Jentene våre var bedre hele veien og tok kommando fra start, i en kamp vi vant lett 12 – 6. Dette gav trygghet og selvtillit inn mot neste kamp mot Ski som vi visste ville bli tøff. Sist lagene møttes i serien, tapte vi med ett mål, så det var en revansjesugen gjeng som hadde bestemt seg for at denne kampen skulle vinnes! Det åpnet litt nervøst hvor begge lag ville mye. FBK var dyktige og hissige på grøten med tre kontringer som ga uttelling. Ski på sin side satte 3 skudd i stengene og havnet bakpå fra start. Marginer som gjorde at vi fikk det lille overtaket som var nødvendig. Jentene løp og stresset Ski ut av stilen og når det i innledende runder bare ble spilt 1 x 20 minutter, klarte aldri Ski å utligne forspranget. FBK vant tilslutt 13 – 9 og fikk med seg en god karamell å sutte på inn mot siste kamp mot Kolbotn i gruppespillet. Dette laget hadde flere av jentene møtt tidligere fra Lisleby/ Kråkerøydagene og visste de hadde gode enkeltspillere som kunne avgjøre. Disse ble effektivt nøytralisert av glitrende FBK jenter som storspillte i begge ender! Etter 7 minutter stod det 6 – 1 i vår favør og vi hadde full kontroll hele veien inn til 17 – 7 seier og vinner av puljen i gruppespillet. Nå ventet kvartfinale og Langhus J16.

Langhus møtte vi sist i kvalifisering til Bringserien. Den kampen vant vi, men måtte slite for seier. Nå var det også 2 x 15 minutter som skulle spilles og samtidig litt lettere for begge lag å korrigere underveis. Desverre for Langhus hjalp det ikke med all verdens korreksjoner. De ble rett og slett rundspilt av jentene våre, som dundret inn en overbevisende 24 – 10 seier og plass i semifinalen!

Nok en gang skulle vi møte Ski, som sikkert var mer enn klar for revansje. Kampen startet motsatt av tidligere på dagen, hvor det var Ski som denne gangen fikk uttelling på sine sjanser. De hadde også byttet keeper som storspilte og frustrasjonen satte seg etterhvert i slitne Fredrikstadjenter. Kun 3 innbyttere og èn keeper gjennom turneringer begynte å merkes. Ski fikk 3 måls forsprang, som våre jenter aldri klarte å tette. De prøvde etter beste evne, men det ble for lite kollektivt samspill og innsatsen vår ble preget stillestående forsvar og enkeltprestasjoner fremover. Kampen endte ut i 12 – 18 tap og nok en spiller ute med skade som vi håper ikke er alvorlig.

Finalen spilles fredag mellom Rygge og Ski.

I sum fortjener jentene honnør for en flott innsats og spillet vi i perioder viser frem, forteller at vi har mye å glede oss til utover våren. Nå ser vi frem til kalkun, raketter og seriestart 8 januar mot Langhus.

Godt Nytt år til dere alle!