Molde Elite-Fredrikstad Bkl., Eliteserien Kvinner > Forhåndsomtale – Fredrikstad

Molde Elite-Fredrikstad Bkl., Eliteserien Kvinner > Forhåndsomtale

Siste seriekamp tar oss til Rosenes by, og en hardtsatsende håndballklubb med god støtte i det «lokale» næringslivet. Etter forrige sesong så hentet de inn spillere fra øverste hylle i norsk håndball. Spillere som hadde store roller i klubber som blant annet Larvik og Storhamar. Med Helle Thomsen i trenerstolen så har de også årets beste kvinnelige trener til å lede troppene. De har uttalt at de skal ta steget inn i medaljestriden, og vil være en klubb som utfordrer Vipers på sikt. For ikke lenge siden sprakk også nyheten om at de henter tilbake Tor Odvar Moen til norsk håndball, etter at han har gjort en fantastisk jobb med Siofok i ungarsk liga. Det overrasker vel ingen hvis det også følger med noen nye spillere inn i klubben i løpet av den nærmeste tiden.

Molde var spådd å skulle være en medaljekandidat allerede i år, men utad så var de selv ganske forsiktige i uttalelsene «Dette kommer til å ta tid, men det vil bli veldig bra» ble gjentatt flere ganger, og det har vist seg å stemme på en prikk. På de siste 10 kampene er det kun Vipers og Storhamar som har tatt flere poeng enn «Håndballjentan», så de har fått sving på sakene.

Premissene for vår del er tydelige, vi må ta poeng hvis vi skal spille sluttspill i april. Oppsal møter Gjerpen i en kamp de etter all sannsynlighet kommer til å vinne, og Fana møter Follo i en kamp hvor bergenslaget er store favoritter. I aller ytterste konsekvens så kan vi bli flere lag på samme poengsum, og da er premissene som følger:

Ved poenglikhet mellom to eller flere lag
bestemmes rekkefølgen slik:

• a) Poeng i innbyrdes kamper.
  • b) Målforskjell (differansen mellom scorede og innslupne mål) i innbyrdes kamper.
  • c) Flest scorede mål i innbyrdes kamper.
  • d) Målforskjell i samtlige kamper.
  • e) Flest scorede mål i samtlige kamper.

Uansett så skal vi ha fokus på vår egen prestasjon, med en ambisjon om å vinne kampen. Det handler i stor grad om at vi må finne en god fasong på eget forsvarsspill, slik at vi hjelper målvaktene våre så godt som mulig. Molde har gode spillere på både 6 og 9 meter, så vi må være fokusert helt til vi har ballkontroll. 50-50 ballene må vinnes, og vi må fighte for hver en cm ute på 20×40 meter.

Det kan fort være at vi også møter en eller annen variant av et utgruppert forsvar, noe man ikke møter veldig ofte i norsk eliteserie. Her får vi jobbe med å skape gode situasjoner for bakspillerne våre, treffe på timing og få riktig tempo inn og ut av de ulike satsningene. Samarbeidet med linje blir viktig, og vi må tørre å bruke bredden i banen. Hvis det er 5 spillere rundt 6m, så bør det være litt mer rom å dekke for hver enkelt forsvarsspiller, dette må vi prøve å utnytte til vår fordel.

Vi er kanskje nede for telling, men vi skal f… meg ikke gi oss!

Vi ses i hallen!

Eirik 🙂