Fredrikstad Bkl.-Flint Tønsberg, REMA 1000-ligaen Kvinner 2021 > Forhåndsomtale – Fredrikstad

Fredrikstad Bkl.-Flint Tønsberg, REMA 1000-ligaen Kvinner 2021 > Forhåndsomtale

Forhåpentligvis så er det ikke bingo, men tallet har stor betydning for oss som er glade i håndball og FBK. I det øyeblikket vi kaster i gang kampen mot Flint på søndag så er det faktisk 172 dager siden vi sist gjorde det i en tellende kamp. Forrige ordentlige konkurranse var 11. mars borte mot Molde, en kamp som ble spilt for helt tomme tribuner, og hvor vi dro med oss 2 poeng og det vi trodde var kvalifisering til sluttspillet. Ca. 22 timer etter kampslutt var landet stengt, og man skjønte raskt at det ikke ble noen ekstra seriekamper på våren 2020.

I 172 dager har vi gledet oss til å endelig kunne tre inn i hallen igjen. Kjenne på stemningen i Kongstenhallen. Føle at pulsen stiger når de slår av lyset, og Enghaug og Brevik fyller hallen med lyd. I 172 dager har vi gledet oss til å representere Fredrikstad igjen!

På motsatt banehalvdel møter vi Flint Tønsberg, laget som sammen med Larvik var direkte kvalifisert til opprykk fra 1. divisjon etter forrige sesong. De gjennomførte en meget god sesong, og vant hele 16 av 22 kamper. Med Tonje Larsen ved roret så styrte de skuta trygt i havn og kan i år spise kirsebær med de beste lagene i landet. Siden den gang så har Tonje Larsen gått inn sammen med Thorir i trenerteamet for landslaget, og Zarko Pejovic har tatt over som hovedtrener. Han kommer fra herrehåndballen og har i de siste årene jobbet for Tynset, Falk og Nøtterøy. Zarko er en meget dyktig fagmann, og har gjort mange gode ting for de klubbene han tidligere har jobbet i.

Hva da med oss selv, hvordan er egentlig ståa i ballklubben for tiden. Vi har hatt noen utskiftninger siden fjorårssesongen, men har alle kontinuitetsbærerne på plass til seriestart.

Inn har vi også fått Andrea Johansson, kantspiller fra Boden, og Benedicte Frøland Nesdal fra Tertnes. I tillegg til disse to så vil man stifte bekjentskap med noen lokale, unge jenter. Selma Henriksen kom inn på slutten av forrige sesong, og gjorde en fin jobb de gangene hun kom på banen. En annen lokal jente som har vært med oss i høst er Frida Brandbu Andersen, en spennende og eksplosiv bakspiller. De må, som alle andre i troppen, gjøre seg fortjent til å få spilletid. Og jeg håper virkelig at de tar opp kampen med de andre i gruppa, slik at konkurransen blir enda tøffere enn den allerede er.

Vi har trent godt denne høsten, selv om det kanskje har vært med en litt lavere mengde enn man ville gjort i en normalsituasjon. Vi har forsøkt å bruke hodet, tilpasset der vi har sett behov, og samtidig lagt til rette for at det skal være gode forutsetninger for å utvikle seg.

Jentene har levert godt på trening, og vi har jevnt over gode resultater i treningskampene våre. Prestasjonene har selvfølgelig variert, men samtidig så er det også ganske normalt i august.

Vi kan ikke be om full hall, men vi vil gjerne ha så mye lyd som mulig av de 200 som kommer på kamp. Vi skal i alle fall gjøre alt det vi kan for at det blir en god opplevelse, og vi skal måke til alt det vi klarer for at det blir seier!

172 dager med venting, vi gleder oss!

Eirik J