Velkommen til Anna Clara – Fredrikstad

Velkommen til Anna Clara

Det er med stor glede at Fredrikstad Ballklubb kan presentere en ny høyre bakspiller.

Med 77 mål på 18 kamper har Anna Clare vært en viktig spiller for Gjerpen i årets 1. divisjon. Anna Clara skyter med venstre arm og blir en spennende ung spiller og få inn i troppen.

Anna Clara forteller at hun begynte å spille håndball da hun var 10 år gammel.
– Den gangen i Sunde IL, og senere i KFUM i stavanger. Da jeg var 17 hentet nyopprykkede Ålgård meg til å spille i 1 divisjon, og det var utrolig lærerikt å spille på et så høyt nivå i ung alder. Som 18 åring spilte jeg fra nyttår for Sola i eliteserien frem til Covid stoppet serien, da som ving. De siste to årene har jeg vært i Gjerpen, noe som har vært utrolig lærerikt. Nå føler jeg tiden er inne for nye og vanskeligere utfordringer, og gleder meg til å spille på det høyeste nivå med  FBK.

Bilde:privat

Jeg spiller høyre back og er en spiller som er glad i å ta skuddansvar, men liker også å spille opp andre og sette et godt forsvarsspill.

Vi lurer på om Anna Clara noen faste rutiner før kamp?

• Hun forteller at hun pleier alltid å høre på musikk og tygge tyggis før kamp.

Vi gleder oss til at du blir en del av FBKtroppen, hva ser du mest frem til?

• Jeg ser frem til å bli kjent med laget, trenerne og støtteapparatet rundt laget. Jeg gleder meg også til nye utfordringer og det å få prøve meg på et høyere nivå.

Hva mener du og ønsker du at din rolle skal være på banen?

• Jeg håper å kunne bidra med mål og assist, samtidig stå godt bakover, for å hjelpe laget å vinne flest mulig kamper.

Les hele artikkelen i Fredrikstad Blad om signeringen:

FBK-trener Elias Mar Halldorsson (39) er glad for at klubben allerede har sikret en erstatter for Ingeborg Furunes, selv om han ikke helt har gitt opp håpet om at bodøværingen fortsetter etter denne sesongen.

– Anne Clara er en veldig spennende høyreback med et tungt skudd. At hun er venstrehendt er heller ikke et minus, sier han til Fredriksstad Blad.

– Vi så henne i høstens cupkamp mot oss. Der laget hun store vansker for oss frem til hun måtte ut med en skade. I FBK har vi absolutt stor tro på at hun vil utvikle seg videre, så vi er veldig fornøyde med å ha denne kontrakten i boks.

30. oktober 2022 spiller Anna Clara på det brasilianske landslaget mot Norge i Stavanger – bli bedre kjent med det unge håndballtalentet ved å lese artikkelen på TV2: https://www.tv2.no/sport/h%C3%A5ndball/anna-clara-21-fikk-drommebeskjeden-surrealistisk/15227331/

Bilde privat