Reiser flagget for FBK – Fredrikstad

Reiser flagget for FBK

Uten frivillige stopper idretten. Det er FBKs dugnadsgjeng et godt eksempel på.
De gode hjelperne stiller opp på hver hjemmekamp.

– Jeg har vært med noen år. Det er hyggelig å kunne bidra, sier Åge Engelbrecht. En av de mange som stiller opp for eliteserieklubben.

Engelbrecht har lang fartstid i håndballen som trener, dommer og lagleder i mange år og i flere forskjellige klubber i distriktet.

Nå hjelper han til på hjemmekampene i Kongstenhallen.

I likhet med flere av de som stiller opp på dugnader, sier Engelbrecht at det er hyggelig å kunne bidra.

– Det ligger i blodet, sier han.

Flere timer

For å rigge til kamp i Kongstenhallen trengs det mange hender. Mye skal på plass – ikke minst den store flyttbare tribunen.

De fleste møter opp et par timer for kampstart,

Noen kommer før det også.

– Jeg synes det er artig å hjelpe til, sier Sverre Pedersen.

Han har vært med på FBK-dugnader i 11 sesonger.

Syversen var fast gjest i Kongstenhallen da Skjeberg-jentene spilt der for mange år siden.

– Så var jeg på en FBK-kamp, og dermed var det gjort. Det er fint å være en del av dette miljøet. Vi har det trivelig sammen og drar fra tid til annen også på bortekamper, sier Syversen som legger til at det trengs flere hjelpere.

– Her er det nok å gjøre, sier han.

Ønsker flere

Men det er ikke bare flere frivillige Syversen og Engelbrecht ønsker seg i Kongstenhallen.

– Det er skammelig at det ikke møter opp flere tilskuere. Her har vi er Fredrikstad-lag som kjemper i toppen . og så kommer det ikke mer enn knapt 500 tilskuere i gjennomsnitt. I dag når vi spiller mot Norges beste lag, Vipers, burde det vært smekkfullt her, sier han.

Vært med lenge

Hilde Hansen er sekretær i FBK-styret og har ansvar for FBKs kiosk i hallen.

– Jeg har vært med i 13 år – altså siden begynnelsen. Mye av grunnen til at jeg fortsatt er med, er det fine miljøet i klubben, mener Hansen.

I mange idrettsklubber er foreldre og forsatte med fordi de har barn som er aktive i klubben.

Sånn er det ikke i FBK. Vel er det noen som har den tilknytningen, men mange – som Hilde Hansen – er kun med for å bidra og gjøre en innsats for FBK.

Mange av de frivillige i FBK har kommer til skjells år og alder. Slik er det mange steder. Rekrutteringen til frivillig arbeid er ikke stor.

Klubbens juniorjenter er flinke til å stille opp og hjelpe til, sier Hansen.

Mange ulike oppgaver

Før, under og etter kampene i Kongstenhallen er det nok å gjøre. Tribunerigging og kiosksalg er nevnt, men det skal mennesker til å ta inngangspenger, selge lodd, betjene sekretariatet under kampen og speakertjeneste.

Og når festen er over, og FBK har sikret nye poeng, skal alt rigges ned igjen.

Jo da, de gjør en formidabel jobb de frivillige i FBK.

• Skrevet av: Tor Sparre-Enger, søndag 17.03. 2019