Oppkjøringsturnering en er unnagjort – SEIER I FINALEN – Fredrikstad

Oppkjøringsturnering en er unnagjort – SEIER I FINALEN

Seier i Thon-cup for juniorjentene

Første kamp i Thon cup endte med 1 måls tap mot Follo HK. Resultat: 20-19. Juniorjentene sliter med spillet fremover og marginene er ikke på vår side. Flere gode sjanser ender i stanga eller i hendene på en god Follo HK målvakt. Til pause står det 12-7 til Follo HK og jentene vet hva som må gjøres i 2. omgang. FBK juniorene spiller en god 2. omgang etter kyndig ledelse av trener Lasse Brevik og vinner klart, men det holder ikke – surt et måls tap igjen.

Positive ting og ta med seg er herlig forsvarsspill i første omgang og god opphenting i 2. omgang.

På scoringslista: Marie(4), Tea(4), Fanny(2), Skauen(2), Mia(2), Terese(1), Albertine(1), Ida-Marie(1), Julie(1), Helene (1)

Lørdag på Thon-cup med juniorjentene

Det ble en ujevn og rotete kamp mot Grane. Til pause står det 10-7 til Grane, men trener Lasse Brevik tar grep og etter 5 minutter i 2. omgang står det 12-12. Dette er «oppkjørings»cup og trening. Mange bytter og ulike sammensetninger på banen. Hele 2. omgang ble spilt med utgruppert forsvar 3-2-1 -og til tider fungerte det så og si optimal, men jentene brukte mye energi i det defensive arbeidet – lagene følger hverandre og vi avslutter kampen med 18-18 .

På scoringsliste: Albertine(5), Marie(3), Julie(2), Terese(2), Ida-Marie(2), Fanny(2), Tea(1), Rime(1) og Sandra(1)

I kamp nummer 2 mot Charlottenlund får jentene bedre flyt i spillet sitt. Første omgang var jentene knallgode bakover. 9-9 til pause. I andre omgang begynner skuddene og treffe nettmaskene og ikke stengene. Jentene får selvtillit og vi rykker rolig og pent fra Charlottenlund. Avslutter kampen med 23-17 til FBK – deilig med seier.

På scoringslista: Ida-Marie(8), Tea(5), Mia(4), Julie(3), Marie(1), Terese(1), Emma(1)

Søndag og sluttspilldag

Juniorjentene begynte med kvartfinale halv elleve og møtte Aker. Jentene starter dårlig og etter 15 minutter står det 7-3 til Aker. Heldigvis fortsetter jentene og jobbe og ved pause leder vi 10-9. Denne opphentingen ga ”gass” i laget og vi spiller kampens beste fem minutter første del av andre omgang og øker til 12-9. Vi holder tremåls ledelsen resten av kampen og vinner 19-16.

På scoringslista: Ida-Marie(4), Marie(3), Tea(3), Terese(2), Julie(2), Emma(2), Ciara(1), Sarah(1) og Sandra(1)

Kvartfinale mot Charlottenlund

En jevn og tøff kamp, der lagene følger hverandre tett. Charlottenlund fikk noen skader mot slutten av kampen i går og står på banen med 3 overårige spillere. Det merkes på fysikken vi møter – gode jenter som presser hardt i alle faser av spillet. De siste ti minuttene av andre omgang går jentene tomme og når dommeren blåser står det 23-19 til Charlottenlund.

I det Lasse Brevik skal takke laglederne til Charlottenlund for kampen får han beskjed. Charlottenlund har trukket laget sitt på grunn av de skadede spillerne. Dette ble gjort før kampen mot oss. Spillerne på Charlottenlund får beskjed samtidig som våre jenter, det ene laget jubler og noen av jentene fra Trondheim gråter i frustrasjon. En rar følelse og gå til finale med tap i semifinalen – juniorjentene hviler og venter på finalespill mot nabobyen Sarpsborg.

På scoringslista: Tea(5), Albertine(4), Marie(4), Ida-Marie(2), Terese(2), Skauen(1) og Fanny(1)

Finalen

Igjen starter vi dårlig, og det tar 5 minutter før jentene setter den første ballen i mål. Da står det 3-1 til Sarpsborg. Lagene spiller jevnt, men juniorjentene klarer ikke og spise opp forspranget til SIL. Etter 20 minutter er resultatet 11-9 til de grønne, og de gir alt – pauseresultat er 10-14 til SIL. Lasse Brevik ber jentene gjennomføre sine arbeidsoppgaver, holde konsentrasjonen og sette ballen i mål – jentene har 13 bomskudd i 1. omgang og det har ”skrallet” i stengene rundt keeperen til Sarpsborg. Det jobbes hardt og jevnt i de første 15 minuttene av kampen og vi tar innpå – 19-18 til SIL. Lasse Brevik tar timeout, omdirigerer laget og da ”banker” FBK-jentene til, etter 20 minutter står det 22-19 til oss. 4 mål til juniorene og null til Sarpsborg. En god selvtillit brer seg på banen og vi spiller både med kropp og hodet de siste 5 minuttene. Seier i finalen i Thon-cup med 23-21. Henda over hue og og-følelse i hele kroppen – Heia FBK.

Fanny ble kåret til vår beste spiller 🙂

På scoringslista: Fanny(6), Ida-Marie(4), Terese(4), Tea(4), Julie(3), Sarah(1), Albertine(1)

Oppsummering:

– 6 tøffe kamper mot gode lag, skikkelig bra oppkjøring og trening.
– Mathilde og Hedda i mål har gjort en bra turnering og begge har vist styrker i målvakts spillet sitt.
– Alle jenter på scoringslista og forrykende innsats.
– Fantastisk opphenting
– Til tider suverent forsvarsspill(vi slipper inn minst mål av alle lagene i turneringen)

Bildegalleri