Det gror godt i lokalhåndballen – Fredrikstad

Det gror godt i lokalhåndballen

Lokal forankring gjennom samarbeid.

For to år siden spilte Karoline Syversen, Malin Hansen og Nadja Grozdanic på Gressviks 16-års lag. Gjennom samarbeidet med Fredrikstad Ballklubb ble de plukket ut til å være med i juniorsatsingen til FBK. I dag har alle tre debutert på FBKs A-lag!

nadja

Jentene har gått veien fra breddeklubb, via FBKs juniorlag og 2. divisjonslag, til 1. divisjon!

Denne uken mottok klubben beskjed om at både Malin Fried Hansen og Karoline Syversen er tatt ut på regionalt landslag.

Det er utrolig gøy å se at det lykkes for lokale jenter fra våre samarbeidsklubber. Dette øker håndballinteressen i byen vår!

Nadja.

Dagens Fbk

Samarbeidet med breddeklubbene, samt omstrukturering av egen klubb, har gitt gode resultater.

I FBK idag satser vi i mye større grad på lokale talenter fremfor dyre utenlandsinvesteringer. Vi har pr. dags dato et juniorlag som er ubeseiret i regionserien, et 2.div-lag hvor halvparten er juniorer som kjemper i toppen av divisjonen og et 1.div-lag som fortsatt er ubeseiret. Disse resultatene er ekstra  gledelige på grunn av den lokale forankringen.

A-troppen består av seksten spillere, og her er elleve spillere fra Østfold! Av disse er Albesa Kuqi, Pernille Gjendem, Frida Kjuus Christiansen, Sanne Henning og Malin Fried Hansen, jenter fra egen juniorsatsing, mens Karoline Syversen og Nadja Grozdanic banker på døren. Jeg mener denne utviklingen er utrolig viktig for Fredrikstad-håndballen. Folk vil se lokale jenter og signaleffekten mot fremtidig rekrutering er stor.

Det er viktig at de som spiller håndball i Fredrikstad ser at det er mulig å lykkes i egen by. Samtidig tror jeg det vil bli mer attraktivt for næringslivet å sponse en toppklubb om de ser at vi prioriterer langsiktig tenkning. Resultatene vil komme om vi er grundige med å bygge klubb og organisasjon, samtidig som vi jobber med sportslig utvikling.

Partnerklubber

FBK har i dag partneravtaler med Lisleby og Østsiden.

Begge klubbene har sterke ungdomsavdelinger og samarbeidet fungerer meget godt. Flere av breddeklubbene driver en meget god spillerutvikling og produserer mange talenter. Det er vår oppgave i FBK å gi talentene de beste utviklingsmulighetene, slik at de kan spille topp-håndball i Fredrikstad. Gjennom god dialog med partnerklubbenes trenere og ledere forsøker vi å legge til rette så godt som mulig. Dette blir en vinn- vinn situasjon for begge parter. FBK får mulighet til å bidra med kompetanse og utviklingsmuligheter og de lokale talentene får god sparring og erfaring som de kan ta med seg hjem til sin ordinære hverdag.

Denne uke fremstår som et godt eksempel på dette. Ida Marie Syversen Kallhovd fra Østsiden satte inn ni mål mot Nit-Hak borte i regionserien 18, og Mathilde Borgenhaug fra Lisleby sto for en redningsprosent på femti da vårt 2.div-lag slo Hønefoss. Vi i FBK  gleder oss over det gode samarbeide med partnerklubbene.

Sportslig leder Magnus Andersen