1881 IDA MARIE WERNERSEN – Fredrikstad

1881 IDA MARIE WERNERSEN

Nyutdannet osteopat med egen praksis

Fredrikstad BK går inn i en ny sesong i eliteserien etter seier i kvalifiseringen i vår. Denne sesongen skal Ida Marie Wernersen spille med 1881 på drakta.

– Som spiller er jeg seriøs, kompromissløs, og en typisk lagspiller. Jeg gir alltid 100% på trening og i kamp, og hater å tape enten det er i fotball som oppvarming på trening eller seriekamp, sier Wernersen, og går utvilomt inn 14/15-sesongen med kampvilje og konkrranseinstinkt.

Akkurat som det tidligere forbildet hennes gjorde. For i yngre dager var Ida Marie Wernersen sitt forbilde ingen ringere enn Anja Andersen. Med et temperament og en vinnerskalle av de sjeldne. Men de som kjenner Andersen, vil beskrive henne som snill og god utenfor banen.

Det samme kan sies om Ida Marie.

– Jeg er rolig, snill, ærlig og optatt av at folk rundt meg skal ha det bra, smiler Wernersen.

Foran sesongen har hun satt seg klare, definerte mål.

– Utvikle meg videre som håndballspiller, spesielt ønsker jeg å bli en tøffere forsvarsspiller og å bli enda mer eksplosiv og hurtig i satsningene framover. Lagsmessig blir målet å få en bedre plassering enn forrige sesong og unngå kvalikplassen, sier Ida Marie Wernersen.

For noen ny runde med kvalifisering har ikke østfoldingene spesielt lyst på.

Sesongen blir forøvrig spennende og spesiell også utenfor banen for Wernersen. For utdanningen er fullført, og nå venter jobb i egen bedrift, ved siden av håndballsatsningen.

– Jeg er nylig ferdig utdannet osteopat og har startet egen praksis på Kråkerøy i Fredrikstad. Jeg har en spennende tid i møte hvor jeg skal kombinere jobbing på klinikken med håndball. Jeg gleder meg til å jobbe med pasienter, og tror at jeg kommer til å få en bratt læringskurve utover høsten, sier Wernersen.

Det beste håndballminnet i karrieren så langt, kommer fra en annen klubb.

– Det må være da jeg var med å slå Storhamar i semifinalen i sluttspillet med Vipers Kristiansand. Det var en morsom kamp! sier Ida Marie Wernersen.
“Hvis du kunne få oppfylt et stort ønske eller en drøm innenfor håndballen, hva ville du ønske deg da?” er ett av våre gjennomgående spørsmål i denne presentasjonsrunden. Der andre spillere tenker titler og kanskje en proffkarriere, velger Ida Marie Wernersen å tenke på hele klubben.
Fremtiden.
– Da kunne jeg ønske at FBK hadde fått midler til å bygge en stabil klubb med et lag som etterhvert kunne vært med å kjempe om medalje i serien. Gjerne med så mange lokale spillere som mulig, men med nødvendig tilskudd av spillere for å kunne kjempe i toppen, sier Wernersen til topphandball.no.
Sesongen som kastes i gang i september, vil blant annet by på et gjensyn med en tidligere medspiller som nå skal stå på motsatt banehalvdel. For en de vanskeligste spillerne å møte i seriespillet i følge Wernersen, er tidligere FBK-spiller Kari Brattset.

– Hun er smart i spillestilen sin og er høy med stor rekkevidde. Det er få innspill Kari ikke får tak i og hun setter solide sperrer, så jeg tror det blir en spiller å se opp for i år, sier Ida Marie Wernersen om venninnen som nå er Glassverket-spiller.

Mest morsomt å møte da?

– Jeg gleder meg alltid til å spille mot Larviks stjernegalleri. Det er gøy å spille mot de beste, da er det bare å slippe seg løs og ikke tenke så mye. Samtidig blir det morsomt å møte Halden som er nyopprykket i år. Det blir nok et typisk lokalderby med gode rammer rundt kampen og høy temperatur på banen, tror Ida Marie Wernersen.

Hvordan det går i et lokaloppgjør mot HK Halden, får vi vite allerede i seriestarten. For Halden – Fredrikstad er de to Østfold-lagenes første kamp, 7.september kl 1800 i Remmenhallen.

Vi ønsker Ida Marie Wernersen og Fredrikstad lykke til med årets sesong!