FBK har tatt opp juniorer i A lags stallen! – Fredrikstad

FBK har tatt opp juniorer i A lags stallen!

Fredrikstad Ballklubb har som et av sine mål, å få frem en stor andel lokale jenter til spill i Postenligaen. Det jobbes videre med en spisset satsing på juniorsiden. Foran årets sesong kan klubben skilte med hele fem lokale jenter fra junioravdelingen som inngår i A stallen. Jentene har kommer gjennom det trange nåløyet som leder inn til en treningsarena med Postenligalaget, og noen av dem har allerede fått med seg Postenliga erfaring tross sin unge alder. Både Frida Kjuus Christiansen og Cristina Pozo Helmersen fikk i fjor vist seg på Norges fremste håndball arena.

Sanne Henning

Sanne (96) kommer fra Halden. Sanne er bakspiller og har to sesonger bak seg hos oss. På spørsmål om beste håndballminne, synes Sanne det er vanskelig å plukke ut en enkelt hendelse. Hun trekker frem mange gode opplevelser fra treningsleire og cuper.

Cristina Pozo Helmersen

Cristina (96) kommer fra Langhus, og har to sesonger bak seg i Ballklubben. Cristina fikk med seg 7 kamper i Postenligaen i sesongen som gikk, og var Postenligaens yngste målvakt! Det merket man imidlertid ikke på ungjenta. Hun spilte solid og trygt, tross det tunge ansvaret å være «nesten alene målvakt i flere kamper.

Cristina trekker frem Stabekk kampen som det beste minnet så langt. Kampen mot stabekk måtte vi vinne. Cristina vartet opp med storspill i kampens sluttfase, blandt annet med en avgjørende dobbeltredning. Vi vant kampen med ett mål!!

Vilde Andersen

Vilde kommer fra Kråkerøy og har tre sesonger bak seg i klubben. Vilde er bakspiller.

Vilde trekker frem 2. plassen i Petter Wessel cup i våres som et godt minne, men tror kanskje seieren over Skogstrand i finalen i Indre Østfold Reisebyrå cup rager aller høyest.

Karoline Friis

Karoline (95) kommer fra Kråkerøy, og har tre sesonger bak seg i klubben. Karoline har hatt et lite skadeavbrekk i våres, men er nå fullt tilbake i trening og oppladning til neste sesong. Karoline er linjespiller.

Karolines beste håndballminn så langt, er seieren i Fredrikstad Cup i hennes siste sesong på Kråkerøy.

Frida Kjuus Christiansen

Frida (96) er bakspiller, og fikk med seg 5 kamper og fem scoringer i Postenligaen i sesongen som gikk. Frida debuterte mot Larvik, og scoret på selveste Lene Rantala.

Frida startet i Lisleby, fortsatte i Rolvsøy og Skogstrand. Frida har en sesong bak seg i FBK.

Frida synes også det er vanskelig å trekke frem ett spesielt minne fra håndballen. To finaler i Rødspættecup henger høyt, og erfaringene fra spill i Postenligaen er kjempegøy, men aller beste minne hittil var nok å bli kåret til banens beste spiller etter seier i finalen i Skjærgårdslekene!

Alle jentene er i full gang med oppkjøringen til neste sesong sammen med resten av troppen til Fredrikstad Ballklubbs Postenligalag.

Sportslig leder Magnus Andersen kommenterer:

«Det er veldig morro, og ikke minst viktig å kunne vise at det går å få frem lokale jenter som kan være med å kjempe om plassene på A laget. Det er som sagt et av hovedmålene til klubben å fostre lokale talenter, og ikke minst vise alle jentene i klubbene rundt, at det er mulig å komme seg opp og frem i Fredrikstad. Det er også viktig å kunne vise alle våre samarbeidspartnere at det arbeides aktivt med å profilere og å få frem lokale spillere.»